Efterskolens praksis under lup
- Undersøgelser af dannende undervisning og samvær
- Straks på e-mail.
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Efterskolens praksis under lup
Et efterskoleophold består af undervisning, aktiviteter og samvær, der styrker elevernes erfaringer med faglig læring, livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse. Men hvordan? Det undersøger ‘Efterskolernes praksis under lup’ blandt andet ved at stille følgende spørgsmål:
• Giver forskellige former for undervisning plads til at sætte dannelse i højsædet?
• Hvordan kommer folkelig oplysning og demokratisk dannelse til udtryk i den obligatoriske fagundervisning?
• Hvordan sættes undervisningen i gang, og hvilke dannelsesmæssige betydninger kan det have?
• Er morgensamlinger på efterskolerne blevet en praktisk foranstaltning uden et dannende indhold?
• Hvilke lærerpositioner muliggør efterskolerne, og hvilke dilemmaer, styrker og svagheder har de?
• Hvordan manifesterer dannelse sig i de regler og forventninger, der sætter rammerne for efterskoleelevernes hverdag?
• Hvor og hvordan kan elever ytre sig i efterskolens hverdagsoffentlige rum?
• Hvad vil det sige at være en efterskoleelev?
• Hvilke muligheder har eleverne for indflydelse på undervisningen og på efterskolernes hverdag?
• Hvordan sikrer man god karrierevejledning på efterskolerne?
Denne bog er resultatet af et stort forskningsprojekt med fokus på undervisning og samvær. Med udgangspunkt i anvendt forskning, bidrager den til en ny forståelse af efterskolernes pædagogiske og didaktiske virke gennem begreber og modeller, og den hjælper med at se udviklingspotentialer for efterskolernes praksis.
• Giver forskellige former for undervisning plads til at sætte dannelse i højsædet?
• Hvordan kommer folkelig oplysning og demokratisk dannelse til udtryk i den obligatoriske fagundervisning?
• Hvordan sættes undervisningen i gang, og hvilke dannelsesmæssige betydninger kan det have?
• Er morgensamlinger på efterskolerne blevet en praktisk foranstaltning uden et dannende indhold?
• Hvilke lærerpositioner muliggør efterskolerne, og hvilke dilemmaer, styrker og svagheder har de?
• Hvordan manifesterer dannelse sig i de regler og forventninger, der sætter rammerne for efterskoleelevernes hverdag?
• Hvor og hvordan kan elever ytre sig i efterskolens hverdagsoffentlige rum?
• Hvad vil det sige at være en efterskoleelev?
• Hvilke muligheder har eleverne for indflydelse på undervisningen og på efterskolernes hverdag?
• Hvordan sikrer man god karrierevejledning på efterskolerne?
Denne bog er resultatet af et stort forskningsprojekt med fokus på undervisning og samvær. Med udgangspunkt i anvendt forskning, bidrager den til en ny forståelse af efterskolernes pædagogiske og didaktiske virke gennem begreber og modeller, og den hjælper med at se udviklingspotentialer for efterskolernes praksis.
Brugerbedømmelser af Efterskolens praksis under lup
-
Fantastisk læsning!
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Efterskolens praksis under lup findes i følgende kategorier:
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621