Videnskabelige metoder i økonomi
- Empiri, teori og etik
- Straks på e-mail.
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Videnskabelige metoder i økonomi
Bogen "Videnskabelige metoder i økonomi" er skrevet som et svar
på flere udfordringer. Den første udfordring skyldes, at økonomiundervisningen
i lighed med andre studier ved de danske universiteter
og højere læreanstalter i meget høj grad er blevet disciplinorienteret,
således at der undervises i mikroteori i et kursus,
i makroteori i et andet kursus, i finansiering i et tredje kursus, i
ledelse i et fjerde kursus, i statistik og økonometri i et femte kursus
osv. Herved er opnåelse af det samlede overblik overladt til de
studerende evt. i forbindelse med deres specialeskrivning.
Den anden udfordring skyldes også delvis disciplinorienteringen,
men også det forhold, at undervisningen i de enkelte discipliner
ofte koncentreres om de centrale emner og i mindre grad om
de svagheder, analyserne af disse emner har. Opfattelsen er, at kritikken
og tvivlen kan komme senere.
Den tredje udfordring er, at der blandt mange, herunder flere
uddannelsespolitikere og universitetsfolk, er den opfattelse, at man
skal tilbage til noget som ligner tidligere tiders Filosofikum, hvor
alle universitetsstuderende blev tvunget til at bestå et 2 semesters
kursus udbudt af de filosofiske institutter. Man glemmer blot, at
dette kursus af langt hovedparten af de studerende dengang blev
betragtet som spild af tid. Det var et kursus, som man skulle bestå,
og det gjorde man så, hvorefter det hele var glemt og i hvert fald
ikke brugt, når kurset var bestået.
på flere udfordringer. Den første udfordring skyldes, at økonomiundervisningen
i lighed med andre studier ved de danske universiteter
og højere læreanstalter i meget høj grad er blevet disciplinorienteret,
således at der undervises i mikroteori i et kursus,
i makroteori i et andet kursus, i finansiering i et tredje kursus, i
ledelse i et fjerde kursus, i statistik og økonometri i et femte kursus
osv. Herved er opnåelse af det samlede overblik overladt til de
studerende evt. i forbindelse med deres specialeskrivning.
Den anden udfordring skyldes også delvis disciplinorienteringen,
men også det forhold, at undervisningen i de enkelte discipliner
ofte koncentreres om de centrale emner og i mindre grad om
de svagheder, analyserne af disse emner har. Opfattelsen er, at kritikken
og tvivlen kan komme senere.
Den tredje udfordring er, at der blandt mange, herunder flere
uddannelsespolitikere og universitetsfolk, er den opfattelse, at man
skal tilbage til noget som ligner tidligere tiders Filosofikum, hvor
alle universitetsstuderende blev tvunget til at bestå et 2 semesters
kursus udbudt af de filosofiske institutter. Man glemmer blot, at
dette kursus af langt hovedparten af de studerende dengang blev
betragtet som spild af tid. Det var et kursus, som man skulle bestå,
og det gjorde man så, hvorefter det hele var glemt og i hvert fald
ikke brugt, når kurset var bestået.
Brugerbedømmelser af Videnskabelige metoder i økonomi
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Videnskabelige metoder i økonomi findes i følgende kategorier:
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621