Vandaktivitet - mulighedernes ocean
- Leg og læring gennem specialpædagogik i vand
- Straks på e-mail.
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Vandaktivitet - mulighedernes ocean
Mulighedernes ocean er både mulighederne for aktivitet i vand og vandets
uendelige række af muligheder for udfoldelser. Bogen handler om vandaktiviteter for små og store børn med psykiske, fysiske eller sociale
udviklingsvanskeligheder. Vand inviterer børn til aktivitet. Det både
fascinerer og skræmmer. Der er en lang udviklingsvej fra livmoderens
lune og til svømmehallens store, rungende, støj- og menneskefyldte
ocean. Selv om vi godt nok alle sammen har både sanse- og bevægelseserfaringer fra livet i livmoderen, så må vi begynde stort set forfra i
svømmehallen. Uden for livmoderen er det tyngdekraften, der råder, så
vi skal øve og øve kroppen til bevægelse med gang henover jorden og
til at holde balancen.
Det er for mange børn et tungt og endda meget krævende arbejde på
egen hånd at opnå koordinerede bevægelsesmønstre. Uden at defi nere
sagen med diagnoser, så gælder det børn, der er kluntede eller spastiske,
børn med DAMP/ADHD-vanskeligheder og mange fl ere. Vand gør
livet lettere, ved at balancen støttes i vandet, og at opdriften (delvis)
sætter tyngdekraften ud af kraft. I vand gør man alting langsomt og kan
få tid til at få sin opmærksomhed rettet mod det, man gør i vandets slow
motion. Vand som medium og vandaktivitet gør det lettere at blive opmærksom
på sine bevægelser.
Der skal kompetente voksne med nede i vandet sammen med børnene.
Det kan være hjælpere og forældre, og de behøver faktisk ikke
at kunne svømme for at være gode nok voksne. Eneste betingelse er,
at man kan lide det der med vand. Instruktørerne er svømmelærere,
børneergoterapeuter eller handicapsvømmeinstruktører. Det er ikke
kun i vandet, det foregår. Det begynder hver gang i omklædningsrummet
med bad og vask, hvor der lægges vægt på selvstændighed og det
enkelte barns kunnen, så det er aktivt med selv. Regler og rammer læres
fra starten, så barnet er trygt i fællesskabet med de andre. Hvert barn
har aktivitetskort med ting, det skal gøre og ting, det må gøre i en fast
rækkefølge.
Bogen er fyldt med forslag til aktiviteter, med arbejdsgange og med
mange eksempler på lege, sanglege, rytmicitet og materialer til brug i
vand. Den er skrevet med humør og glæde, så man får lyst til at klæde
om og få badetøjet på og være med. Samtidig er den så faglig velfunderet,
at man ikke kan være i tvivl om indsatsens betydningsfuldhed for
både forsigtige Helene og for Mads, der vil bestemme alt selv. Bogen er
en præsentation af, hvad en fl ok professionelle har erfaret og opnået i
mulighedernes ocean. Men den er også værd at læse og bruge – både
dens holdninger, viden og aktiviteter – af forældre med ganske almindelige
kluntede og ukoordinerede børn.
uendelige række af muligheder for udfoldelser. Bogen handler om vandaktiviteter for små og store børn med psykiske, fysiske eller sociale
udviklingsvanskeligheder. Vand inviterer børn til aktivitet. Det både
fascinerer og skræmmer. Der er en lang udviklingsvej fra livmoderens
lune og til svømmehallens store, rungende, støj- og menneskefyldte
ocean. Selv om vi godt nok alle sammen har både sanse- og bevægelseserfaringer fra livet i livmoderen, så må vi begynde stort set forfra i
svømmehallen. Uden for livmoderen er det tyngdekraften, der råder, så
vi skal øve og øve kroppen til bevægelse med gang henover jorden og
til at holde balancen.
Det er for mange børn et tungt og endda meget krævende arbejde på
egen hånd at opnå koordinerede bevægelsesmønstre. Uden at defi nere
sagen med diagnoser, så gælder det børn, der er kluntede eller spastiske,
børn med DAMP/ADHD-vanskeligheder og mange fl ere. Vand gør
livet lettere, ved at balancen støttes i vandet, og at opdriften (delvis)
sætter tyngdekraften ud af kraft. I vand gør man alting langsomt og kan
få tid til at få sin opmærksomhed rettet mod det, man gør i vandets slow
motion. Vand som medium og vandaktivitet gør det lettere at blive opmærksom
på sine bevægelser.
Der skal kompetente voksne med nede i vandet sammen med børnene.
Det kan være hjælpere og forældre, og de behøver faktisk ikke
at kunne svømme for at være gode nok voksne. Eneste betingelse er,
at man kan lide det der med vand. Instruktørerne er svømmelærere,
børneergoterapeuter eller handicapsvømmeinstruktører. Det er ikke
kun i vandet, det foregår. Det begynder hver gang i omklædningsrummet
med bad og vask, hvor der lægges vægt på selvstændighed og det
enkelte barns kunnen, så det er aktivt med selv. Regler og rammer læres
fra starten, så barnet er trygt i fællesskabet med de andre. Hvert barn
har aktivitetskort med ting, det skal gøre og ting, det må gøre i en fast
rækkefølge.
Bogen er fyldt med forslag til aktiviteter, med arbejdsgange og med
mange eksempler på lege, sanglege, rytmicitet og materialer til brug i
vand. Den er skrevet med humør og glæde, så man får lyst til at klæde
om og få badetøjet på og være med. Samtidig er den så faglig velfunderet,
at man ikke kan være i tvivl om indsatsens betydningsfuldhed for
både forsigtige Helene og for Mads, der vil bestemme alt selv. Bogen er
en præsentation af, hvad en fl ok professionelle har erfaret og opnået i
mulighedernes ocean. Men den er også værd at læse og bruge – både
dens holdninger, viden og aktiviteter – af forældre med ganske almindelige
kluntede og ukoordinerede børn.
Brugerbedømmelser af Vandaktivitet - mulighedernes ocean
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Vandaktivitet - mulighedernes ocean findes i følgende kategorier:
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621