U 20 - Ubåden som ændrede historiens gang
- Indbinding:
- Hardback
- Sideantal:
- 108
- Udgivet:
- 20. december 2021
- Udgave:
- 1
- Størrelse:
- 220x220x12 mm.
- Vægt:
- 410 g.
- 1-3 hverdage.
- 28. december 2024
På lager
Forlænget returret til d. 31. januar 2025
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af U 20 - Ubåden som ændrede historiens gang
”U 20 – ubåden som ændrede historiens gang” af Knud Jakobsen108 sider, 105 fotos og illustrationer. Sea War Museum Jutland, 2021. Pris: 179 kr. www.seawarmuseum.dk
Bogen om ”U 20” er beretningen om en ubåd fra Første Verdenskrig, der fik afgørende indflydelse på historiens gang, og som ovenikøbet har en særlig dansk vinkel. Den 4. november 1916 strandede ubåden i Vrist ved Harboøre. Alle forsøg på at få ubåden fri mislykkedes, hvorefter den blev opgivet og sprængt. Året efter solgte den tyske stat de sørgelige rester til det københavnske skrotfirma Petersen & Albeck, som i de følgende år hentede betydelige værdier fra vraget.
Senere gik ”U 20” i glemmebogen, indtil vraget i 1979 blev genfundet af Gert Normann Andersen, som senere stiftede Sea War Museum Jutland. I dag ligger vraget 150 meter fra kysten ved Vrist.
Ubåden er både berømt og berygtet.
Den blev søsat i 1913 og var en teknisk revolution. Den fik to nyudviklede dieselmotorer fra MAN i Augsburg, og de var så avancerede, at de blev forløbere for alle senere firetakts dieselmotorer. I oktober 1914 var ”U 20” den første ubåd, der sejlede ud i Atlanten og rundt om de britiske øer. Det var ikke planlagt, og ubåden havde ikke engang de rigtige søkort med, kun et skoleatlas. Men vovestykket lykkedes, og dermed banede ”U 20” vejen for ubådskrigen både under Første og Anden Verdenskrig. Endeligt foretog ”U20” en af Første Verdenskrigs mest omtalte krigshandlinger. Den 7. maj 1915 sænkede den passagerskibet ”Lusitania” syd for Irland. 1198 mennesker omkom, og da 128 var neutrale amerikanere, udløste det et ramaskrig i USA. Den neutrale holdning blev opgivet, og i 1917 gik USA ind i krigen på allieret side, hvilket i sidste ende afgjorde krigen.
Bogen er skrevet af journalist Knud Jakobsen, der har gravet helt nye kilder frem. Blandt andet lykkedes det ham at finde datteren af kaptajnløjtnant Otto Dröscher, som var ”U 20s” første kommandant. Hun hedder Hildegard Eggers og da hun hørte om bogen, rejste hun sammen med sin familie til Thyborøn for at møde forfatteren og besøge Sea War Museum Jutland, hvor dele af hendes fars ubåd er udstillet. Hun er 103 år gammel og klarede den 1500 kilometer lange rejse i fin stil. Undervejs lykkedes det også Knud Jakobsen at klarlægge ejerforholdet til vraget af ”U 20”, hvilket medførte, at den danske H.J. Hansen-koncern den 14. september 2021 forærede vraget til Sea War Museum Jutland.
Bogen om ”U 20” er beretningen om en ubåd fra Første Verdenskrig, der fik afgørende indflydelse på historiens gang, og som ovenikøbet har en særlig dansk vinkel. Den 4. november 1916 strandede ubåden i Vrist ved Harboøre. Alle forsøg på at få ubåden fri mislykkedes, hvorefter den blev opgivet og sprængt. Året efter solgte den tyske stat de sørgelige rester til det københavnske skrotfirma Petersen & Albeck, som i de følgende år hentede betydelige værdier fra vraget.
Senere gik ”U 20” i glemmebogen, indtil vraget i 1979 blev genfundet af Gert Normann Andersen, som senere stiftede Sea War Museum Jutland. I dag ligger vraget 150 meter fra kysten ved Vrist.
Ubåden er både berømt og berygtet.
Den blev søsat i 1913 og var en teknisk revolution. Den fik to nyudviklede dieselmotorer fra MAN i Augsburg, og de var så avancerede, at de blev forløbere for alle senere firetakts dieselmotorer. I oktober 1914 var ”U 20” den første ubåd, der sejlede ud i Atlanten og rundt om de britiske øer. Det var ikke planlagt, og ubåden havde ikke engang de rigtige søkort med, kun et skoleatlas. Men vovestykket lykkedes, og dermed banede ”U 20” vejen for ubådskrigen både under Første og Anden Verdenskrig. Endeligt foretog ”U20” en af Første Verdenskrigs mest omtalte krigshandlinger. Den 7. maj 1915 sænkede den passagerskibet ”Lusitania” syd for Irland. 1198 mennesker omkom, og da 128 var neutrale amerikanere, udløste det et ramaskrig i USA. Den neutrale holdning blev opgivet, og i 1917 gik USA ind i krigen på allieret side, hvilket i sidste ende afgjorde krigen.
Bogen er skrevet af journalist Knud Jakobsen, der har gravet helt nye kilder frem. Blandt andet lykkedes det ham at finde datteren af kaptajnløjtnant Otto Dröscher, som var ”U 20s” første kommandant. Hun hedder Hildegard Eggers og da hun hørte om bogen, rejste hun sammen med sin familie til Thyborøn for at møde forfatteren og besøge Sea War Museum Jutland, hvor dele af hendes fars ubåd er udstillet. Hun er 103 år gammel og klarede den 1500 kilometer lange rejse i fin stil. Undervejs lykkedes det også Knud Jakobsen at klarlægge ejerforholdet til vraget af ”U 20”, hvilket medførte, at den danske H.J. Hansen-koncern den 14. september 2021 forærede vraget til Sea War Museum Jutland.
Brugerbedømmelser af U 20 - Ubåden som ændrede historiens gang
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen U 20 - Ubåden som ændrede historiens gang findes i følgende kategorier:
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621