De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage
Bag om Teori i praksis

Inden for bl.a. det pædagogiske område diskuteres samspillet mellem teori og praksis løbende, men netop i denne synes diskussionen at være yderst aktuel. De pædagogiske uddannelser indeholder praktisk såvel som teoretisk pædagogik. Alligevel oplever mange praktikere, at det er vanskeligt at anvende den teoretiske pædagogik i udøvelsen af pædagogisk praksis, at der er en parallelitet mellem praktisk handling og teoretisk indsigt. []Teori i praksis[] beskæftiger sig med det grundlæggende problem: Hvordan anvender man (teoretisk) viden i praktisk handling eller: forholdet mellem pædagogiske teorier og pædagogisk praksis. Bogen redegør for en række forhold, som praktikeren og underviseren bør være opmærksomme på for at styrke sammenhængen mellem teoretisk og praktisk pædagogik: Hvordan omsættes erfaringer til teoretisk indsigt? Hvordan kan vi lære af erfaringer, udveksle dem, reflektere over dem, teoretisere over dem og kritisere dem? Hvordan overføres teoretisk viden til praktisk handling? Hvordan ’oversætter’ man en teori til praksis? Hvad kan man anvende teorier til? Hvad er teori, og hvad er praksis? Hvordan udvikler man sin praktiske handlen, og hvordan kan man anvende teori i udviklingen af denne? []Teori i praksis []henvender sig gennem eksempelvalget især til studerende på lærer- og pædagoguddannelserne. Men den omhandler forhold, der er centrale i alle uddannelser, der veksler mellem teori og praksis, og uddannelser, der fokuserer på kvalificering af den professionelle praksis. Bjarne Wahlgren er professor i voksenpædagogik på Danmarks Pædagogiske Universitet. Han har skrevet om videnskabsteoretiske emner, om læring og om læreruddannelse, senest i []Refleksion og læring []og []Fokus på voksenlæreren.[] Vibe Aarkrog er ph.d. og adjunkt i erhvervspædagogik på Danmarks Pædagogiske Universitet. Hun har skrevet om transfer og om sammenhængen mellem skole og praktik i erhvervsuddannelserne bl.a. i []Mellem skole og praktik.[]

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788741201665
  • Indbinding:
  • Hæftet
  • Sideantal:
  • 150
  • Udgivet:
  • 3. september 2004
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 133x200x13 mm.
  • Vægt:
  • 171 g.
  • 1-3 hverdage.
  • 28. december 2024
På lager
Forlænget returret til d. 31. januar 2025
  •  

    Kan ikke leveres inden jul.
    Køb nu og print et gavebevis

Normalpris

Abonnementspris

- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding

Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.

Beskrivelse af Teori i praksis

Inden for bl.a. det pædagogiske område diskuteres samspillet mellem teori og praksis løbende, men netop i denne synes diskussionen at være yderst aktuel.
De pædagogiske uddannelser indeholder praktisk såvel som teoretisk pædagogik. Alligevel oplever mange praktikere, at det er vanskeligt at anvende den teoretiske pædagogik i udøvelsen af pædagogisk praksis, at der er en parallelitet mellem praktisk handling og teoretisk indsigt.

[]Teori i praksis[] beskæftiger sig med det grundlæggende problem: Hvordan anvender man (teoretisk) viden i praktisk handling eller: forholdet mellem pædagogiske teorier og pædagogisk praksis.
Bogen redegør for en række forhold, som praktikeren og underviseren bør være opmærksomme på for at styrke sammenhængen mellem teoretisk og praktisk pædagogik: Hvordan omsættes erfaringer til teoretisk indsigt? Hvordan kan vi lære af erfaringer, udveksle dem, reflektere over dem, teoretisere over dem og kritisere dem? Hvordan overføres teoretisk viden til praktisk handling? Hvordan ’oversætter’ man en teori til praksis? Hvad kan man anvende teorier til? Hvad er teori, og hvad er praksis? Hvordan udvikler man sin praktiske handlen, og hvordan kan man anvende teori i udviklingen af denne?
[]Teori i praksis []henvender sig gennem eksempelvalget især til studerende på lærer- og pædagoguddannelserne. Men den omhandler forhold, der er centrale i alle uddannelser, der veksler mellem teori og praksis, og uddannelser, der fokuserer på kvalificering af den professionelle praksis.
Bjarne Wahlgren er professor i voksenpædagogik på Danmarks Pædagogiske Universitet. Han har skrevet om videnskabsteoretiske emner, om læring og om læreruddannelse, senest i []Refleksion og læring []og []Fokus på voksenlæreren.[]
Vibe Aarkrog er ph.d. og adjunkt i erhvervspædagogik på Danmarks Pædagogiske Universitet. Hun har skrevet om transfer og om sammenhængen mellem skole og praktik i erhvervsuddannelserne bl.a. i []Mellem skole og praktik.[]

Brugerbedømmelser af Teori i praksis