Tæt på danskdidaktik
- Undervisning i det integrative danskfag
- Indbinding:
- Hæftet
- Sideantal:
- 468
- Udgivet:
- 20. marts 2018
- Udgave:
- 1
- Størrelse:
- 180x248x27 mm.
- Vægt:
- 1031 g.
- 1-3 hverdage.
- 8. november 2024
På lager
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Tæt på danskdidaktik
Tæt på danskdidaktik. Undervisning i det integrative danskfag handler om faget dansk i folkeskolen og i læreruddannelsen. Det er en fagdidaktik, dvs. at den beskæftiger sig med, hvad faget indeholder med alle dets facetter, og hvad meningen er med at undervise i dansk. Hvorfor har vi et fag, som hedder dansk, og hvorfor er det organiseret, som det er? Hvad er målene med det, og hvordan kan man arbejde med dansk i folkeskolen?
Der er brug for en danskdidaktik netop nu på grund af de store ændringer af faget, som har fundet sted inden for de seneste år. Danskfaget er skolens største fag, og det består af utrolig mange elementer og mange forskellige opfattelser af, hvordan man skal forstå og forvalte faget. Danskfaget er en mosaik af tradition og fornyelse, og der er mange indbyrdes uenige bud på, hvordan man skal undervise i dette vigtige fag.
Bogen sætter fokus på ”det integrative danskfag”, fordi det giver mulighed for at belyse nogle af de mest frugtbare bestræbelser på at udvikle faget og holde sammen på det. En integrationsvinkel på danskfaget kaster lys over steder i fagets historie, hvor faget har udviklet sig, og anviser veje, man selv kan gå for at udvikle faget på en måde, så dets potentialer kan udnyttes og bruges på en både hensigtsmæssig og inspirerende måde.
Tæt på danskdidaktik er opbygget i overensstemmelse med den klassiske didaktiske trekant: Den fortæller om indholdet i faget, HVAD, begrundelser dette indhold, HVORFOR, og beskriver de metoder, man kan benytte i arbejdet med faget, altså HVORDAN.
Johannes Fibiger er cand.mag. i dansk, idéhistorie og filosofi og lektor i dansk ved VIA University College.
Martin Jørgensen er cand.mag. i dansk og kristendomskundskab og tidligere lektor ved VIA University College.
Tidligere udgivelser af de to forfattere i Tæt på-serien: Tæt på sprog og Tæt på literacy, samt af Martin Jørgensen: Tæt på litteratur.
Der er brug for en danskdidaktik netop nu på grund af de store ændringer af faget, som har fundet sted inden for de seneste år. Danskfaget er skolens største fag, og det består af utrolig mange elementer og mange forskellige opfattelser af, hvordan man skal forstå og forvalte faget. Danskfaget er en mosaik af tradition og fornyelse, og der er mange indbyrdes uenige bud på, hvordan man skal undervise i dette vigtige fag.
Bogen sætter fokus på ”det integrative danskfag”, fordi det giver mulighed for at belyse nogle af de mest frugtbare bestræbelser på at udvikle faget og holde sammen på det. En integrationsvinkel på danskfaget kaster lys over steder i fagets historie, hvor faget har udviklet sig, og anviser veje, man selv kan gå for at udvikle faget på en måde, så dets potentialer kan udnyttes og bruges på en både hensigtsmæssig og inspirerende måde.
Tæt på danskdidaktik er opbygget i overensstemmelse med den klassiske didaktiske trekant: Den fortæller om indholdet i faget, HVAD, begrundelser dette indhold, HVORFOR, og beskriver de metoder, man kan benytte i arbejdet med faget, altså HVORDAN.
Johannes Fibiger er cand.mag. i dansk, idéhistorie og filosofi og lektor i dansk ved VIA University College.
Martin Jørgensen er cand.mag. i dansk og kristendomskundskab og tidligere lektor ved VIA University College.
Tidligere udgivelser af de to forfattere i Tæt på-serien: Tæt på sprog og Tæt på literacy, samt af Martin Jørgensen: Tæt på litteratur.
Brugerbedømmelser af Tæt på danskdidaktik
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Tæt på danskdidaktik findes i følgende kategorier:
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621