De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Symposion

af Platon
Bag om Symposion

SYMPOSION Athen 416 f.v.t. Sokrates er på vej til drikkelag hos tragediedigteren Agathon, der dagen forinden har vundet førsteprisen ved den store Dionysosfest. Sammen med de øvrige festdeltagere beslutter han sig for at bestemme kærlighedens beskaffenhed, hvilket resulterer otte forskellige taler om Eros. I. PHÆDROS' TALE: Phædros behandler sit emne, som en retorisk opgave. Han klandrer digterne for ikke at have lovsunget Eros, der er den ældste af alle guder. Hans tanke er, at Eros fremkalder ærekærhed og ærgerrighed og fremmer de gode egenskaber (areté). II. PAUSANIAS' TALE: Pausanias skelner mellem en højere og en lavere form for Eros. Den almindelige og driftsbaserede Eros (Pandemos), der går ud på at tilfredsstille et sanseligt begær, og den himmelske Eros (Uranios), der higer efter det sande og det skønne, og gennem kærlighed søger at udvikle sjælen til fuldkommenhed. III. ERYXIMACHOS' TALE: For Eryximachos, som er læge, handler det om, at mennesket er i stand til at finde den rette balance mellem den høje og den lave Eros og ikke fordærves gennem sanselig nydelse. IV. ARISTOPHANES' TALE: Komediedigteren Arisophanes lufter i sin tale billedet af det ufuldstændige og kærlighedshungrende menneske, der længes efter at blive fuldkomment ved at blive genforenet med sin manglende halvdel. V. AGATHOS' TALE: Agathos priser Eros som den skønneste og bedste af alle guder. Han er ung, fin og sart; han besidder alle dyder; er en stor digter og kan lære andre at digte. VI. SOKRATES' TALE: I modsætning til Agathos skønne tale, søger Sokrates at finde sandheden ved at bestemme begrebet Eros. Eros er begær efter noget, som Eros ikke selv besidder. Når Eros tragter efter det skønne, kan Eros ikke selv være skøn. VII. DIOTIMA'S TALE: Da Eros ikke er skøn, men umuligt kan være hæslig, må han være et mystisk mellemvæsen midt mellem mennesker og guder - en daimon. Ligesom Poesi på græsk betegner al skaben og frembringelse, markerer Eros for Diotima og Sokrates den menneskelige stræben og higen efter det gode, som kommer til udtryk ved trangen til at skabe i skønhed. VIII. ALKIBIADES' TALE: Alkibiades kommer beruset ind fra gaden for at bekranse Agathos, men opdager sin ven, Sokrates, som han efterfølgende lovpriser med sin tale. Sokrates legemliggør og konkretiserer Eros som filosofien selv. Platons SYMPOSION foreligger nu som en digital udgave med noter og søgbart indeks i C. J. Heises oprindelige oversættelse fra 1831. Type: E-bog Filformat: ePub 3.0 Sideantal: 134 Sprog: Dansk Udgivet: 9. marts 2015 Forlag: Halkyon ISBN: 9788793276116 Læseprøve Sammenlign pris

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788793276116
  • Udgivet:
  • 9. marts 2015
  • Straks på e-mail.

Normalpris

Abonnementspris

- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding

Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.

Beskrivelse af Symposion

SYMPOSION Athen 416 f.v.t. Sokrates er på vej til drikkelag hos tragediedigteren Agathon, der dagen forinden har vundet førsteprisen ved den store Dionysosfest. Sammen med de øvrige festdeltagere beslutter han sig for at bestemme kærlighedens beskaffenhed, hvilket resulterer otte forskellige taler om Eros.
I. PHÆDROS' TALE:
Phædros behandler sit emne, som en retorisk opgave. Han klandrer digterne for ikke at have lovsunget Eros, der er den ældste af alle guder. Hans tanke er, at Eros fremkalder ærekærhed og ærgerrighed og fremmer de gode egenskaber (areté).
II. PAUSANIAS' TALE:
Pausanias skelner mellem en højere og en lavere form for Eros. Den almindelige og driftsbaserede Eros (Pandemos), der går ud på at tilfredsstille et sanseligt begær, og den himmelske Eros (Uranios), der higer efter det sande og det skønne, og gennem kærlighed søger at udvikle sjælen til fuldkommenhed.
III. ERYXIMACHOS' TALE:
For Eryximachos, som er læge, handler det om, at mennesket er i stand til at finde den rette balance mellem den høje og den lave Eros og ikke fordærves gennem sanselig nydelse.
IV. ARISTOPHANES' TALE:
Komediedigteren Arisophanes lufter i sin tale billedet af det ufuldstændige og kærlighedshungrende menneske, der længes efter at blive fuldkomment ved at blive genforenet med sin manglende halvdel.
V. AGATHOS' TALE:
Agathos priser Eros som den skønneste og bedste af alle guder. Han er ung, fin og sart; han besidder alle dyder; er en stor digter og kan lære andre at digte.
VI. SOKRATES' TALE:
I modsætning til Agathos skønne tale, søger Sokrates at finde sandheden ved at bestemme begrebet Eros. Eros er begær efter noget, som Eros ikke selv besidder. Når Eros tragter efter det skønne, kan Eros ikke selv være skøn.
VII. DIOTIMA'S TALE:
Da Eros ikke er skøn, men umuligt kan være hæslig, må han være et mystisk mellemvæsen midt mellem mennesker og guder - en daimon. Ligesom Poesi på græsk betegner al skaben og frembringelse, markerer Eros for Diotima og Sokrates den menneskelige stræben og higen efter det gode, som kommer til udtryk ved trangen til at skabe i skønhed.
VIII. ALKIBIADES' TALE:
Alkibiades kommer beruset ind fra gaden for at bekranse Agathos, men opdager sin ven, Sokrates, som han efterfølgende lovpriser med sin tale. Sokrates legemliggør og konkretiserer Eros som filosofien selv.
Platons SYMPOSION foreligger nu som en digital udgave med noter og søgbart indeks i C. J. Heises oprindelige oversættelse fra 1831.
Type: E-bog
Filformat: ePub 3.0
Sideantal: 134
Sprog: Dansk
Udgivet: 9. marts 2015
Forlag: Halkyon
ISBN: 9788793276116
Læseprøve
Sammenlign pris

Brugerbedømmelser af Symposion