Strategisk ledelse
- – fra teori til praksis
- Straks på e-mail.
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Strategisk ledelse
"Strategisk ledelse – fra teori og praksis" vil styrke læserens forståelse af strategi og organisation.
I del 1 skabes et overordnet teoretisk fundament. Henrik Søgaard Hansen gennemgår
strategi som historisk fænomen, hvor begreber som mission, vision,
værdier behandles som organisatoriske forudsætninger for værdiskabende bæredygtighed,
strategiske niveauer og omverdenens forskellige kategoriseringer.
I del 2 præsenterer Henrik B. Sørensen og Henrik Søgaard Hansen et klassisk
blik på strategi, som foldes ud i tre temaer. Det første tema handler om selve
værdiskabelsen i organisationer, hvor organisationsforståelse
bliver forbundet til spørgsmålet om værdiskabelse. Under dette tema behandles begrebet disruption
i sammenhæng med den ambidextrøse virksomhed. Det andet tema
uddyber forholdet mellem organisationen og dens omverden, også benævnt
kontekst. Det tredje og sidste tema opsamler en række af de teoretiske aspekter
og analysemodeller, der kan inspirere til strategiarbejdet.
I del 3 formuleres et radikalt andet bud på forholdet mellem strategi og organisation.
Via fænomenologien går bogen tæt på mellemlederens hverdag ved
at genindsætte mennesket som et centralt aspekt af strategisk handling. Det
særlige ontologiske perspektiv giver den enkelte strateg mulighed for og inspiration
til at udvikle nye perspektiver på strategi som et hverdagsfænomen. Der
er i del 3 lagt vægt på mellemlederen som strateg. Del 3 er skrevet af Maria
Hamilton Brown og Jesper Knudsen.
I den 4. del afsluttes bogen med fortællingen om de store kriser, der præger
vores samtid og forstyrrer værdiskabelsen, leveringen og fastholdelsen. Nye
forskningsresultater opsummeres og præsenteres for læseren, som med disse
nye værktøjer bliver i stand til at navigere i krisetider. Kapitlet er skrevet af
Kim Klyver og Suna Løwe Nielsen, og rækker på ny viden om strategisk ledelse
i relation til moderne, kontekstuelle udfordringer.
Bogen er rettet imod undervisning på diplomfag og HD samt undervisning på
universiteter, hvor strategi indgår. Undervisere kan tilrettelægge strategiundervisningen
med udgangspunkt i bogens temaer, som giver gode muligheder
for at supplere og uddybe med den forskning og praksisudvikling, som bogen
netop er baseret på.
I del 1 skabes et overordnet teoretisk fundament. Henrik Søgaard Hansen gennemgår
strategi som historisk fænomen, hvor begreber som mission, vision,
værdier behandles som organisatoriske forudsætninger for værdiskabende bæredygtighed,
strategiske niveauer og omverdenens forskellige kategoriseringer.
I del 2 præsenterer Henrik B. Sørensen og Henrik Søgaard Hansen et klassisk
blik på strategi, som foldes ud i tre temaer. Det første tema handler om selve
værdiskabelsen i organisationer, hvor organisationsforståelse
bliver forbundet til spørgsmålet om værdiskabelse. Under dette tema behandles begrebet disruption
i sammenhæng med den ambidextrøse virksomhed. Det andet tema
uddyber forholdet mellem organisationen og dens omverden, også benævnt
kontekst. Det tredje og sidste tema opsamler en række af de teoretiske aspekter
og analysemodeller, der kan inspirere til strategiarbejdet.
I del 3 formuleres et radikalt andet bud på forholdet mellem strategi og organisation.
Via fænomenologien går bogen tæt på mellemlederens hverdag ved
at genindsætte mennesket som et centralt aspekt af strategisk handling. Det
særlige ontologiske perspektiv giver den enkelte strateg mulighed for og inspiration
til at udvikle nye perspektiver på strategi som et hverdagsfænomen. Der
er i del 3 lagt vægt på mellemlederen som strateg. Del 3 er skrevet af Maria
Hamilton Brown og Jesper Knudsen.
I den 4. del afsluttes bogen med fortællingen om de store kriser, der præger
vores samtid og forstyrrer værdiskabelsen, leveringen og fastholdelsen. Nye
forskningsresultater opsummeres og præsenteres for læseren, som med disse
nye værktøjer bliver i stand til at navigere i krisetider. Kapitlet er skrevet af
Kim Klyver og Suna Løwe Nielsen, og rækker på ny viden om strategisk ledelse
i relation til moderne, kontekstuelle udfordringer.
Bogen er rettet imod undervisning på diplomfag og HD samt undervisning på
universiteter, hvor strategi indgår. Undervisere kan tilrettelægge strategiundervisningen
med udgangspunkt i bogens temaer, som giver gode muligheder
for at supplere og uddybe med den forskning og praksisudvikling, som bogen
netop er baseret på.
Brugerbedømmelser af Strategisk ledelse
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Strategisk ledelse findes i følgende kategorier:
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621