Stedets pædagogik
- om højskolens opgave og praksis
- Indbinding:
- Hæftet
- Sideantal:
- 217
- Udgivet:
- 28. november 2019
- Udgave:
- 1
- Størrelse:
- 174x242x17 mm.
- Vægt:
- 434 g.
- 1-3 hverdage.
- 28. december 2024
På lager
Forlænget returret til d. 31. januar 2025
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Stedets pædagogik
Denne bog er en undersøgelse af højskolepædagogik i et dannelsesperspektiv. Den er et forsøg på at forstå, hvad en højskole er, ved at se på højskolernes opgave og praksis i et aktuelt perspektiv.
Bogen viser, hvordan højskolen som et pædagogisk sted danner rammen om et fælles pædagogisk liv, der bliver afgørende for, hvorledes højskolernes dannelsesopgave forstås, og hvordan denne udfoldes i en pædagogisk praksis.
'Stedets pædagogik understreger, at højskolepædagogik på den ene side er en betegnelse for en pædagogik, som udspiller sig på et bestemt sted, og på den anden side at dette sted har en afgørende betydning for det, der sker. Højskolepædagogikken kan med andre ord ikke forstås, uden en forståelse af det særlige sted, den udfolder sig. Bogen består af tre hoveddele, der fra hver sit perspektiv undersøger højskolepædagogikken. Den første undersøger højskolernes dannelsesforestillinger og hvordan disse bliver afgørende for den pædagogiske praksis. Anden del tager afsæt i elevernes højskoleoplevelser og hvordan disse knytter sig til den pædagogiske atmosfære. Den sidste del fokuserer på lærernes beskrivelse af lærergerningen, og ikke mindst hvordan den pædagogiske praksis opleves og forstås hos det der kaldes ’den uprofessionelle lærer’.
Bogen viser, hvordan højskolen som et pædagogisk sted danner rammen om et fælles pædagogisk liv, der bliver afgørende for, hvorledes højskolernes dannelsesopgave forstås, og hvordan denne udfoldes i en pædagogisk praksis.
'Stedets pædagogik understreger, at højskolepædagogik på den ene side er en betegnelse for en pædagogik, som udspiller sig på et bestemt sted, og på den anden side at dette sted har en afgørende betydning for det, der sker. Højskolepædagogikken kan med andre ord ikke forstås, uden en forståelse af det særlige sted, den udfolder sig. Bogen består af tre hoveddele, der fra hver sit perspektiv undersøger højskolepædagogikken. Den første undersøger højskolernes dannelsesforestillinger og hvordan disse bliver afgørende for den pædagogiske praksis. Anden del tager afsæt i elevernes højskoleoplevelser og hvordan disse knytter sig til den pædagogiske atmosfære. Den sidste del fokuserer på lærernes beskrivelse af lærergerningen, og ikke mindst hvordan den pædagogiske praksis opleves og forstås hos det der kaldes ’den uprofessionelle lærer’.
Brugerbedømmelser af Stedets pædagogik
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Stedets pædagogik findes i følgende kategorier:
- Krop og sind
- Samfund og samfundsvidenskab > Psykologi > Psykologisk metodologi
- Samfund og samfundsvidenskab > Uddannelse. Pædagogik > Skoler > Friluftsskoler/-uddannelse
- Samfund og samfundsvidenskab > Uddannelse. Pædagogik > Voksenundervisning, videreuddannelse.
- Samfund og samfundsvidenskab > Uddannelse. Pædagogik > Specialundervisning
- Samfund og samfundsvidenskab > Uddannelse. Pædagogik > Undervisningsfærdigheder og undervisningsmetoder > Projektbaseret læring
- Samfund og samfundsvidenskab > Uddannelse. Pædagogik > Studiefærdigheder og læringsfærdigheder: generelt
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621