De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Sproglige refleksioner på sluttrinnet

- Grammatik i dansk

Bag om Sproglige refleksioner på sluttrinnet

Denne bog fokuserer på, hvordan man kan varetage en funktionel grammatikundervisning i danskfaget på folkeskolens sluttrin. Udgangspunktet er, at grammatikundervisningen skal få eleverne til at opleve det danske sprogs grammatik som en praktisk og anvendelig ressource til at bearbejde tekster med, både når det gælder konkret tekstproduktion og tekstreception.   Målet med grammatikundervisningen er at få eleverne til at reflektere over de muligheder, sproget indeholder. På sluttrinnet skal eleverne altså bevæge sig fra at være sprogligt bevidste til at blive sprogligt reflekterende.   Bogen giver en række konkrete bud og eksempler på, hvordan en sådan grammatikundervisning kan tage sig ud i praksis, og hvordan man kan fokusere den. Denne praksis er præget af et funktionelt sprogsyn og en genrepædagogisk tilgang.   Sproglige refleksioner på sluttrinnet udgør bind 2 i serien Grammatik i dansk. Den kan med fordel læses i forlængelse af seriens bind 1: Bevidste sproglige erfaringer på mellemtrinnet, som rummer en mere grundlæggende introduktion til seriens grammatiksyn og arbejdsværktøjer.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788776758622
  • Udgivet:
  • 11. marts 2011
  • Straks på e-mail.

Normalpris

Abonnementspris

- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding

Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.

Beskrivelse af Sproglige refleksioner på sluttrinnet

Denne bog fokuserer på, hvordan man kan varetage en funktionel grammatikundervisning i danskfaget på folkeskolens sluttrin.
Udgangspunktet er, at grammatikundervisningen skal få eleverne til at opleve det danske sprogs grammatik som en praktisk og anvendelig ressource til at bearbejde tekster med, både når det gælder konkret tekstproduktion og tekstreception.
 
Målet med grammatikundervisningen er at få eleverne til at reflektere over de muligheder, sproget indeholder. På sluttrinnet skal eleverne altså bevæge sig fra at være sprogligt bevidste til at blive sprogligt reflekterende.
 
Bogen giver en række konkrete bud og eksempler på, hvordan en sådan grammatikundervisning kan tage sig ud i praksis, og hvordan man kan fokusere den. Denne praksis er præget af et funktionelt sprogsyn og en genrepædagogisk tilgang.
 
Sproglige refleksioner på sluttrinnet udgør bind 2 i serien Grammatik i dansk. Den kan med fordel læses i forlængelse af seriens bind 1: Bevidste sproglige erfaringer på mellemtrinnet, som rummer en mere grundlæggende introduktion til seriens grammatiksyn og arbejdsværktøjer.

Brugerbedømmelser af Sproglige refleksioner på sluttrinnet



Find lignende bøger
Bogen Sproglige refleksioner på sluttrinnet findes i følgende kategorier: