Sprog i dansk
- Straks på e-mail.
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Sprog i dansk
I dette hæfte, som introducerer til området Sprog og kommunikationsundervisning (1.-6. klassetrin), redegør Mette Vedsgaard Christensen for forskellige perspektiver på sprog og deres konsekvenser for undervisning. Hæftet præsenterer tre forskellige teoretiske syn på sprog og deres relevans for danskundervisningen.
Først gennemgås det formelt-strukturelle sprogparadigme, og dette paradigmes didaktiske muligheder og begrænsninger diskuteres. Dernæst gennemgås feltanalysen som beskrivelsesramme for dansk sprogbrug, inden det systemisk-funktionelle syn på sprog i teori og undervisning præsenteres. Formålet med kapitlet er todelt. For det første tegnes konturerne af det sprogteoretiske landskab. For det andet præsenterer hæftet en ny sprogdidaktik til danskfaget, en sprogdidaktik, som bygger på det systemisk-funktionelle sprogsyn. I denne sprogdidaktik er både sprogundervisningens indhold, målsætninger og undervisningsformer anderledes end i traditionel sprogundervisning, og derfor præsenterer hæftet konkrete eksempler på, hvordan den funktionelle lingvistik kan didaktiseres i undervisningen.
Hæftet er et særtryk af et kapitel fra serien Lærerprofiler i dansk. Serien, som omfatter tre bind, introducerer til det nye danskfag i læreruddannelsen (2013), herunder de i alt otte kompetenceområder for hhv. 1.-6. klassetrin og 4.-10. klassetrin.
Først gennemgås det formelt-strukturelle sprogparadigme, og dette paradigmes didaktiske muligheder og begrænsninger diskuteres. Dernæst gennemgås feltanalysen som beskrivelsesramme for dansk sprogbrug, inden det systemisk-funktionelle syn på sprog i teori og undervisning præsenteres. Formålet med kapitlet er todelt. For det første tegnes konturerne af det sprogteoretiske landskab. For det andet præsenterer hæftet en ny sprogdidaktik til danskfaget, en sprogdidaktik, som bygger på det systemisk-funktionelle sprogsyn. I denne sprogdidaktik er både sprogundervisningens indhold, målsætninger og undervisningsformer anderledes end i traditionel sprogundervisning, og derfor præsenterer hæftet konkrete eksempler på, hvordan den funktionelle lingvistik kan didaktiseres i undervisningen.
Hæftet er et særtryk af et kapitel fra serien Lærerprofiler i dansk. Serien, som omfatter tre bind, introducerer til det nye danskfag i læreruddannelsen (2013), herunder de i alt otte kompetenceområder for hhv. 1.-6. klassetrin og 4.-10. klassetrin.
Brugerbedømmelser af Sprog i dansk
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Sprog i dansk findes i følgende kategorier:
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621