- Indbinding:
- Hæftet
- Sideantal:
- 264
- Udgivet:
- 27. januar 2003
- Udgave:
- 1
- Størrelse:
- 164x240x21 mm.
- Vægt:
- 633 g.
- 1-3 hverdage.
- 28. december 2024
På lager
Forlænget returret til d. 31. januar 2025
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Spillets kunst
Gennem filmmediet kan skuespilleren kommunikere følelser til tilskueren. Spillets kunst - følelser i film viser hvordan.
Bogen henter sine eksempler fra bl.a. Colin Nutleys Englegård, Roberto Rossellinis Rejse i Italien, Robert Bressons Blodpenge, Bille Augusts Pelle Erobreren og hhv. Laurence Oliviers og Mel Gibsons udgaver af Hamlet. I en række analyser af udvalgte scener forklares de psykologiske mekanismer, der gør tilskueren i stand til at læse skuespillerens udtryk. Stilbegreber som visuel og verbal komik, verfremdung og method-acting sættes i forhold til centrale temaer som spillestil, rollefortolkning og realisme. Og det vises hvordan forskelle i amatør- og stjerneskuespillerens spillestil afspejles i fotograferingen og klipningen. Bogen slutter med at stille en række spørgsmål, som kan danne udgangspunkt for en generel analyse af filmskuespillets mange facetter.
Spillets kunst - følelser i film er det første værk, der systematisk behandler forholdet mellem spil og følelser på film. Bogen henvender sig til alle, der har ladet sig forføre af filmkunsten og undret sig over, hvad det er skuespillerne gør, når de river os med.
Johannes Riis, cand.phil., er adjunkt på Institut for Film- og Medievidenskab, Københavns Universitet.
Bogen henter sine eksempler fra bl.a. Colin Nutleys Englegård, Roberto Rossellinis Rejse i Italien, Robert Bressons Blodpenge, Bille Augusts Pelle Erobreren og hhv. Laurence Oliviers og Mel Gibsons udgaver af Hamlet. I en række analyser af udvalgte scener forklares de psykologiske mekanismer, der gør tilskueren i stand til at læse skuespillerens udtryk. Stilbegreber som visuel og verbal komik, verfremdung og method-acting sættes i forhold til centrale temaer som spillestil, rollefortolkning og realisme. Og det vises hvordan forskelle i amatør- og stjerneskuespillerens spillestil afspejles i fotograferingen og klipningen. Bogen slutter med at stille en række spørgsmål, som kan danne udgangspunkt for en generel analyse af filmskuespillets mange facetter.
Spillets kunst - følelser i film er det første værk, der systematisk behandler forholdet mellem spil og følelser på film. Bogen henvender sig til alle, der har ladet sig forføre af filmkunsten og undret sig over, hvad det er skuespillerne gør, når de river os med.
Johannes Riis, cand.phil., er adjunkt på Institut for Film- og Medievidenskab, Københavns Universitet.
Brugerbedømmelser af Spillets kunst
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621