De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Specialpædagogiske perspektiver

- Forskning, uddannelse og praksis

Bag om Specialpædagogiske perspektiver

Denne bog præsenterer forskellige faglige perspektiver og teoretiske og metodiske tiltag inden for specialpædagogikken. Helt grundlæggende drejer specialpædagogik sig om didaktiske perspektiver for elever med særlige behov, og i den praktiske gennemførelse kan dette omtales som specialundervisning. Overordnet set kan man i det specialpædagogiske felt skelne mellem to forskellige perspektiver på specialpædagogik og specialpædagogisk praksis: et individorienteret og et systemorienteret perspektiv. De to perspektiver kan imidlertid ikke skelnes fra hinanden, og ser man på det individ- og systemorienterede side om side, bliver det tydeligt, at elevers særlige behov ikke kun er iboende den enkelte elev, men også realiseres eller udfoldes i mødet med det sociale læringsmiljø i skolen. I en skolesammenhæng vil specialpædagogiske tiltag betyde, at der skal skabes gode sociale systemer, der iværksættes ud fra elevernes forudsætninger, evner og udfordringer. I denne bog er vægten lagt på de relationelle og samspilsorienterede aspekter af den pædagogiske praksis, og da bogens kapitler veksler mellem teori, praksis og forskning, tilbydes et solidt fundament for at forstå det specialpædagogiske felt og tænke løsningsmodeller på de udfordringer, som vi ser netop nu inden for dette område. Bogens indhold er rettet mod grundskolen, men en stor del af bogens pointer kan også bidrage positivt til andre uddannelseskontekster, herunder gymnasier, erhvervsskoler, social- og sundhedsskoler og FGU. Bogens bidragydere er: Rasmus Alenkær, Helle Birkvad, Torben Bloksgaard, Christian Handberg Clift, Helle Rabøl Hansen, Lotte Hedegaard-Sørensen, Mette Christensen Jensen, Charlotte Riis Jensen, Christina Jørgensen, Preben Olund Kirkegaard (red.), Louise Klinge, Gro Emmertsen Lund, Mette Molbæk, Ingebjørg Mæland, Anja Nielsen, Micki Sonne Kaa Sunesen (red.), Susan Tetler, Stine Thygesen og Jens Sand Østergaard.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788772343228
  • Indbinding:
  • Paperback
  • Sideantal:
  • 250
  • Udgivet:
  • 24. oktober 2024
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 170x240x14 mm.
  • Vægt:
  • 582 g.
  • 1-5 hverdage.
  • 4. december 2024
På lager

Normalpris

Abonnementspris

- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding

Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.

Beskrivelse af Specialpædagogiske perspektiver

Denne bog præsenterer forskellige faglige perspektiver og teoretiske og metodiske tiltag inden for specialpædagogikken. Helt grundlæggende drejer specialpædagogik sig om didaktiske perspektiver for elever med særlige behov, og i den praktiske gennemførelse kan dette omtales som specialundervisning.
Overordnet set kan man i det specialpædagogiske felt skelne mellem to forskellige perspektiver på specialpædagogik og specialpædagogisk praksis: et individorienteret og et systemorienteret perspektiv.
De to perspektiver kan imidlertid ikke skelnes fra hinanden, og ser man på det individ- og systemorienterede side om side, bliver det tydeligt, at elevers særlige behov ikke kun er iboende den enkelte elev, men også realiseres eller udfoldes i mødet med det sociale læringsmiljø i skolen.
I en skolesammenhæng vil specialpædagogiske tiltag betyde, at der skal skabes gode sociale systemer, der iværksættes ud fra elevernes forudsætninger, evner og udfordringer. I denne bog er vægten lagt på de relationelle og samspilsorienterede aspekter af den pædagogiske praksis, og da bogens kapitler veksler mellem teori, praksis og forskning, tilbydes et solidt fundament for at forstå det specialpædagogiske felt og tænke løsningsmodeller på de udfordringer, som vi ser netop nu inden for dette område. Bogens indhold er rettet mod grundskolen, men en stor del af bogens pointer kan også bidrage positivt til andre uddannelseskontekster, herunder gymnasier, erhvervsskoler, social- og sundhedsskoler og FGU.
Bogens bidragydere er: Rasmus Alenkær, Helle Birkvad, Torben Bloksgaard, Christian Handberg Clift, Helle Rabøl Hansen, Lotte Hedegaard-Sørensen, Mette Christensen Jensen, Charlotte Riis Jensen, Christina Jørgensen, Preben Olund Kirkegaard (red.), Louise Klinge, Gro Emmertsen Lund, Mette Molbæk, Ingebjørg Mæland, Anja Nielsen, Micki Sonne Kaa Sunesen (red.), Susan Tetler, Stine Thygesen og Jens Sand Østergaard.

Brugerbedømmelser af Specialpædagogiske perspektiver



Find lignende bøger
Bogen Specialpædagogiske perspektiver findes i følgende kategorier: