De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Sociale medier i skole og fritid

Bag om Sociale medier i skole og fritid

Denne bog giver lærere indsigt i det særlige ved sociale medier, så de på et kvalificeret grundlag kan inddrage medierne i undervisningen og i kommunikationen mellem skole og hjem. Gennem konkrete undervisningseksempler og cases fra skolers kommunikation med forældre og elever får læseren viden og inspiration til undervisningen og til udformningen af retningslinjer og strategier for kommunikation via sociale medier. Forfatterne tegner udviklingen fra traditionelle massemedier til digitale metamedier og går i dybden med de deraf følgende forandringer i vores måder at interagere med andre mennesker på. Grænsen mellem offentligt og privat udviskes i nogle sammenhænge. Forskellige typer af sociale medier giver afsæt for forskellige former for samvær og videndeling. Unge ’hænger ud sammen’ på og omkring medierne. Og de henter specialiseret viden gennem forskellige fora. Det kan lærere bruge i deres didaktiske planlægning. Forfatterne præsenterer en model, der sikrer sammenhæng mellem sociale medier, fagligt indhold og pædagogik, så undervisningen på én gang lever op til faglige læringsmål og understøtter elevernes digitale dannelse og aktive deltagelse i samfundet. Bogen er henvendt til studerende på læreruddannelsen og til lærere i praksis. "Skoler og lærere er forskellige og vægter digital kommunikation og undervisning forskelligt. Det samlede udgangspunkt bør dog være det samme, nemlig aldrig at spørge: "Hvad kan mediet gøre for mig?", men altid: "Hvad kan jeg gøre med mediet?" Det er vores håb, at bogen kan inspirere til skolernes og lærernes fortsatte arbejde med digitalisering af såvel læring som kommunikation i almindelighed." Fra bogens forord Lotte Nyboe er cand.mag., ph.d. i medier og kultur og ansat som lektor på Institut for Kulturvidenskaber ved Syddansk Universitet. Hun forsker i børne- og ungdomsmedier med særligt fokus på digitale medier og læring og har blandt andet skrevet bogen Digital dannelse: Medieleg og læring inden for og uden for institutionerne (2009/2014). Overordnet beskæftiger hun sig med medialiseringens og digitaliseringens betydning for mennesker, kultur og samfund. Anette Grønning er cand.ling.merc., ph.d. i kommunikation og ansat som lektor på Institut for Kulturvidenskaber ved Syddansk Universitet. Hun forsker i digitale medier, herunder særligt e-mail, chat og blogging, og har blandt andet skrevet bogen E-mail-kommunikation (2007). Hun har i sit arbejde fokus på struktur, kompleksitet, samarbejde, dialog og nærvær. Derudover beskæftiger hun sig med organisatoriske spørgsmål og politikker for digitale medier.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788711358078
  • Indbinding:
  • Hæftet
  • Sideantal:
  • 152
  • Udgivet:
  • 3. marts 2015
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 135x210x13 mm.
  • Vægt:
  • 242 g.
  • 1-3 hverdage.
  • 28. december 2024
På lager
Forlænget returret til d. 31. januar 2025
  •  

    Kan ikke leveres inden jul.
    Køb nu og print et gavebevis

Normalpris

Abonnementspris

- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding

Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.

Beskrivelse af Sociale medier i skole og fritid

Denne bog giver lærere indsigt i det særlige ved sociale medier, så de på et kvalificeret grundlag kan inddrage medierne i undervisningen og i kommunikationen mellem skole og hjem.
Gennem konkrete undervisningseksempler og cases fra skolers kommunikation med forældre og elever får læseren viden og inspiration til undervisningen og til udformningen af retningslinjer og strategier for kommunikation via sociale medier.
Forfatterne tegner udviklingen fra traditionelle massemedier til digitale metamedier og går i dybden med de deraf følgende forandringer i vores måder at interagere med andre mennesker på. Grænsen mellem offentligt og privat udviskes i nogle sammenhænge. Forskellige typer af sociale medier giver afsæt for forskellige former for samvær og videndeling. Unge ’hænger ud sammen’ på og omkring medierne. Og de henter specialiseret viden gennem forskellige fora. Det kan lærere bruge i deres didaktiske planlægning.
Forfatterne præsenterer en model, der sikrer sammenhæng mellem sociale medier, fagligt indhold og pædagogik, så undervisningen på én gang lever op til faglige læringsmål og understøtter elevernes digitale dannelse og aktive deltagelse i samfundet.
Bogen er henvendt til studerende på læreruddannelsen og til lærere i praksis.
"Skoler og lærere er forskellige og vægter digital kommunikation og undervisning forskelligt. Det samlede udgangspunkt bør dog være det samme, nemlig aldrig at spørge: "Hvad kan mediet gøre for mig?", men altid: "Hvad kan jeg gøre med mediet?" Det er vores håb, at bogen kan inspirere til skolernes og lærernes fortsatte arbejde med digitalisering af såvel læring som kommunikation i almindelighed."
Fra bogens forord
Lotte Nyboe er cand.mag., ph.d. i medier og kultur og ansat som lektor på Institut for Kulturvidenskaber ved Syddansk Universitet. Hun forsker i børne- og ungdomsmedier med særligt fokus på digitale medier og læring og har blandt andet skrevet bogen Digital dannelse: Medieleg og læring inden for og uden for institutionerne (2009/2014). Overordnet beskæftiger hun sig med medialiseringens og digitaliseringens betydning for mennesker, kultur og samfund.
Anette Grønning er cand.ling.merc., ph.d. i kommunikation og ansat som lektor på Institut for Kulturvidenskaber ved Syddansk Universitet. Hun forsker i digitale medier, herunder særligt e-mail, chat og blogging, og har blandt andet skrevet bogen E-mail-kommunikation (2007). Hun har i sit arbejde fokus på struktur, kompleksitet, samarbejde, dialog og nærvær. Derudover beskæftiger hun sig med organisatoriske spørgsmål og politikker for digitale medier.

Brugerbedømmelser af Sociale medier i skole og fritid