Social Identitet
- Indbinding:
- Hæftet
- Sideantal:
- 240
- Udgivet:
- 8. maj 2006
- Udgave:
- 1
- Størrelse:
- 173x240x17 mm.
- Vægt:
- 458 g.
- 1-2 hverdage.
- 25. november 2024
På lager
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Social Identitet
Hvordan danner vi os en idé om, hvem vi er, hvad vi er, og hvordan kan vi være noget særligt, når så mange andre er ligesom os? Sådanne spørgsmål berører på forskellig måde begrebet identitet og i særdeleshed social identitet. Identitet er en proces, en bestræbelse, der varer ved, og som involverer ikke blot andre mennesker men også bredere sociale kollektiver. Dette er et af hovedargumenterne i denne 2. udgave af den engelske sociologiprofessor Richard Jenkins' populære og anerkendte bog om social identitet.
Richard Jenkins behandler begrebet social identitet ud fra Erving Goffmans, George Herbert Meads og Fredrik Barths værker. I kapitler om det kropsliggjorte selv, grupper og kategorier, institutionalisering og identifikation, identitet og modernitet, illustrerer Jenkins, hvordan social identitet i høj grad handler om mening og betydninger, og hvordan disse meninger og betydninger til stadighed kommunikeres, forhandles, modificeres og udvikles gennem sociale samhandlinger. Social identitet har i dette perspektiv at gøre med den proces, hvorigennem individer eller kollektiver etablerer relationer. Vores fornemmelse af hvem vi er, og hvem andre er, involverer både identifikations- og kategoriseringsprocesser. Uden en viden om hvem vi selv og andre er, kan vi ikke være i stand til at interagere meningsfuldt. Identitet er således forudsætningen for den tilstand, der kaldes ‘samfund’. Bogen giver selvsagt ikke nogen udtømmende analyse af identitetsbegrebets historie og implikationer, men den er med sin klare og koncise fremstilling en velegnet introduktion til identitetsbegrebet.
Bogen henvender sig til en bred læserskare af studerende og andre med interesse i identitetsbegrebet.
Richard Jenkins behandler begrebet social identitet ud fra Erving Goffmans, George Herbert Meads og Fredrik Barths værker. I kapitler om det kropsliggjorte selv, grupper og kategorier, institutionalisering og identifikation, identitet og modernitet, illustrerer Jenkins, hvordan social identitet i høj grad handler om mening og betydninger, og hvordan disse meninger og betydninger til stadighed kommunikeres, forhandles, modificeres og udvikles gennem sociale samhandlinger. Social identitet har i dette perspektiv at gøre med den proces, hvorigennem individer eller kollektiver etablerer relationer. Vores fornemmelse af hvem vi er, og hvem andre er, involverer både identifikations- og kategoriseringsprocesser. Uden en viden om hvem vi selv og andre er, kan vi ikke være i stand til at interagere meningsfuldt. Identitet er således forudsætningen for den tilstand, der kaldes ‘samfund’. Bogen giver selvsagt ikke nogen udtømmende analyse af identitetsbegrebets historie og implikationer, men den er med sin klare og koncise fremstilling en velegnet introduktion til identitetsbegrebet.
Bogen henvender sig til en bred læserskare af studerende og andre med interesse i identitetsbegrebet.
Brugerbedømmelser af Social Identitet
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Social Identitet findes i følgende kategorier:
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621