Skraldespandsmodeller af beslutningstagen i organisationer
- Straks på e-mail.
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Skraldespandsmodeller af beslutningstagen i organisationer
Dette er kapitel 6 i Fornuft og forandring. Fornuft og forandring er en tankevækkende bog skrevet af en af organisationsteoriens helt store tænker James G. March.
James G. March diskuterer i denne bog myten om rationalitet og alternativerne hertil inden for en række forskellige temaer: ledelse, beslutningstagen, informationsbehandling, risikoadfærd, læring og udvikling.
Bogen består af en række artikler, udvalgt af forfatteren selv.
I bogen sætter James G. March spørgsmålstegn ved meget af det, vi normalt betragter som selvindlysende rigtigt og effektivt for ledere at gøre. Der er ikke længere grund til at tro, at en rationel handlemåde er det eneste fornuftige.
Andre handlemåder, der fx bygger på erfaring eller identitet, kan være både mere effektive og hensigtsmæssige. Det, ledere rent faktisk gør, er ikke per definition ringere end det, vi andre siger, de burde gøre.
Beslutningsprocesser og andre organisatoriske processer, der ikke følger et rationelt mønster, kan sagtens rumme både fornuft og orden. At visse ledere og organisationsformer får succes og vinder udbredelse, betyder ikke i sig selv, at disse ledere og organisationsformer er bedre end dem, der faldt fra i processen.
Denne 2. udgave af bogen indledes med et interview, hvor March fortæller om en række af de emner, der har optaget ham gennem hele forfatterskabet.
James G. March diskuterer i denne bog myten om rationalitet og alternativerne hertil inden for en række forskellige temaer: ledelse, beslutningstagen, informationsbehandling, risikoadfærd, læring og udvikling.
Bogen består af en række artikler, udvalgt af forfatteren selv.
I bogen sætter James G. March spørgsmålstegn ved meget af det, vi normalt betragter som selvindlysende rigtigt og effektivt for ledere at gøre. Der er ikke længere grund til at tro, at en rationel handlemåde er det eneste fornuftige.
Andre handlemåder, der fx bygger på erfaring eller identitet, kan være både mere effektive og hensigtsmæssige. Det, ledere rent faktisk gør, er ikke per definition ringere end det, vi andre siger, de burde gøre.
Beslutningsprocesser og andre organisatoriske processer, der ikke følger et rationelt mønster, kan sagtens rumme både fornuft og orden. At visse ledere og organisationsformer får succes og vinder udbredelse, betyder ikke i sig selv, at disse ledere og organisationsformer er bedre end dem, der faldt fra i processen.
Denne 2. udgave af bogen indledes med et interview, hvor March fortæller om en række af de emner, der har optaget ham gennem hele forfatterskabet.
Brugerbedømmelser af Skraldespandsmodeller af beslutningstagen i organisationer
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Skraldespandsmodeller af beslutningstagen i organisationer findes i følgende kategorier:
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621