Skolen i Morgen. Nr. 8. Maj 2013. 16. årgang. Tema: Ny skoleledelse
- Straks på e-mail.
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Skolen i Morgen. Nr. 8. Maj 2013. 16. årgang. Tema: Ny skoleledelse
Dette nummer af tidsskriftet "Skolen i Morgen" indeholder følgende artikler:
Nye organiseringer af ledelse i skolen – fra selvledelse til medledelse
Af Tue Sanderhage og Camilla Wang
Skolen er midt i en forandringsproces, og det giver forandringer i relationen mellem organisation, leder og medarbejder. Artiklen går tæt på disse relationer og ser på, hvordan de gensidigt påvirker hinanden. En gensidig påvirkning der kalder på, at ledelse bliver et fælles anliggende for alle skolens aktører.
Tænketeknologier. Når forandringer består – projekter forgår
Af Helle Bjerg og Dorte Staunæs
Nye arbejdstidsaftaler og en skolereform har ændret dagsordenen på skoleledelsesområdet. Det gør det mere relevant end nogensinde at tale om forandringsledelse i folkeskolen. Forandringsledelse handler nemlig ikke om
at forandre et felt, som ellers ville stå stille. At lede på forandring handler også om at lede i forandring.
Oplyst enevælde – eller dialogisk ledelse
Af Claus Madsen
Fremover skal skolelederen i langt højere grad tilpasse tildelingen af arbejdsopgaver ud fra konkrete og differentierede vurderinger med afsæt i den enkelte lærers kompetencer og formåen. Artiklen giver et bud på, hvordan
der konkret kan arbejdes med skolens samlede kompetencebehov med henblik på strategisk kompetenceudvikling i organisationens interesse.
Ledelse af styrkebaserede fællesskaber – hvor lærerne har det godt og gør det godt
Af Anne Linder
Denne artikel argumenterer for, at et betydningsfuldt pædagogisk centrum er autenticitets- begrebet og det, forfatteren kalder ”styrkesproget”, fordi det rummer et potentiale, der kan medvirke til at optimere læringen, trivslen og udviklingen – til gavn for både individ og fællesskab.
Tydelige og faste rammer gavner alle elever
Af Søren C. Winter
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd har netop udgivet rapporten Lærere, undervisning og elevpræstationer i folkeskolen. Tydelige faglige rammer, konsekvent klasserumsledelse og et godt klassemiljø er nøgleord i rapportens konklusioner, men rapporten byder også på overraskelser.
Nye organiseringer af ledelse i skolen – fra selvledelse til medledelse
Af Tue Sanderhage og Camilla Wang
Skolen er midt i en forandringsproces, og det giver forandringer i relationen mellem organisation, leder og medarbejder. Artiklen går tæt på disse relationer og ser på, hvordan de gensidigt påvirker hinanden. En gensidig påvirkning der kalder på, at ledelse bliver et fælles anliggende for alle skolens aktører.
Tænketeknologier. Når forandringer består – projekter forgår
Af Helle Bjerg og Dorte Staunæs
Nye arbejdstidsaftaler og en skolereform har ændret dagsordenen på skoleledelsesområdet. Det gør det mere relevant end nogensinde at tale om forandringsledelse i folkeskolen. Forandringsledelse handler nemlig ikke om
at forandre et felt, som ellers ville stå stille. At lede på forandring handler også om at lede i forandring.
Oplyst enevælde – eller dialogisk ledelse
Af Claus Madsen
Fremover skal skolelederen i langt højere grad tilpasse tildelingen af arbejdsopgaver ud fra konkrete og differentierede vurderinger med afsæt i den enkelte lærers kompetencer og formåen. Artiklen giver et bud på, hvordan
der konkret kan arbejdes med skolens samlede kompetencebehov med henblik på strategisk kompetenceudvikling i organisationens interesse.
Ledelse af styrkebaserede fællesskaber – hvor lærerne har det godt og gør det godt
Af Anne Linder
Denne artikel argumenterer for, at et betydningsfuldt pædagogisk centrum er autenticitets- begrebet og det, forfatteren kalder ”styrkesproget”, fordi det rummer et potentiale, der kan medvirke til at optimere læringen, trivslen og udviklingen – til gavn for både individ og fællesskab.
Tydelige og faste rammer gavner alle elever
Af Søren C. Winter
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd har netop udgivet rapporten Lærere, undervisning og elevpræstationer i folkeskolen. Tydelige faglige rammer, konsekvent klasserumsledelse og et godt klassemiljø er nøgleord i rapportens konklusioner, men rapporten byder også på overraskelser.
Brugerbedømmelser af Skolen i Morgen. Nr. 8. Maj 2013. 16. årgang. Tema: Ny skoleledelse
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Skolen i Morgen. Nr. 8. Maj 2013. 16. årgang. Tema: Ny skoleledelse findes i følgende kategorier:
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621