Skolen i Morgen. Nr. 6. Marts 2014. 17. årgang. Tema: Reformledelse i skolen
- Straks på e-mail.
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Skolen i Morgen. Nr. 6. Marts 2014. 17. årgang. Tema: Reformledelse i skolen
Dette nummer af tidsskriftet "Skolen i Morgen" indeholder følgende artikler:
Ledelse, der giver mening – skoleledelsens rolle i implementeringen af politiske beslutninger
Af Torsten Conrad
Det er ofte et misforhold mellem den indsats, der lægges i at udarbejde interventioner og reformers indhold, og den indsats, der lægges i implementeringen. Typisk lægges der kun omkring 10 procent i implementeringen, og det får afgørende betydning for omsætningen af de politiske intentioner til reel pædagogisk praksis. Denne artikel sætter fokus på de forhold, der præger implementeringen, og skoleledelsens muligheder for at lede disse
Træf de rette valg, og driv forandringen
Af Poul Kristian Mouritsen
I denne artikel præsenteres en grundlæggende struktur til arbejdet med strategiske forandringer. Processens faser gennemgås med konkrete modeller, der kan sikre, at alle processens deltagere engageres i at finde den fremtidige vej. Hovedbudskabet er, at forandringer er udfordringer, som kan lykkes med
et seriøst, velstruktureret ledelsesmæssigt arbejde, hvor relevante dele af organisationen inddrages undervejs.
Læringsnær ledelse mellem politik og praksis
Af Jens Engel
Skolereformen kræver et nyt blik på ledelsesopgaverne i feltet mellem politisk vedtagne beslutninger og implementeringen i den lokale, pædagogiske praksis. Det gælder om at holde fokus på kerneydelsen gennem strategisk ledelse. På Skovshoved Skole kalder de det ”læringsnær ledelse”. Artiklen præsenterer en konkret model til at holde fokus på ledelsesopgaverne samt eksempler på, hvordan de har organiseret sig i ledelsen.
Ledelse, der giver mening – skoleledelsens rolle i implementeringen af politiske beslutninger
Af Torsten Conrad
Det er ofte et misforhold mellem den indsats, der lægges i at udarbejde interventioner og reformers indhold, og den indsats, der lægges i implementeringen. Typisk lægges der kun omkring 10 procent i implementeringen, og det får afgørende betydning for omsætningen af de politiske intentioner til reel pædagogisk praksis. Denne artikel sætter fokus på de forhold, der præger implementeringen, og skoleledelsens muligheder for at lede disse
Træf de rette valg, og driv forandringen
Af Poul Kristian Mouritsen
I denne artikel præsenteres en grundlæggende struktur til arbejdet med strategiske forandringer. Processens faser gennemgås med konkrete modeller, der kan sikre, at alle processens deltagere engageres i at finde den fremtidige vej. Hovedbudskabet er, at forandringer er udfordringer, som kan lykkes med
et seriøst, velstruktureret ledelsesmæssigt arbejde, hvor relevante dele af organisationen inddrages undervejs.
Læringsnær ledelse mellem politik og praksis
Af Jens Engel
Skolereformen kræver et nyt blik på ledelsesopgaverne i feltet mellem politisk vedtagne beslutninger og implementeringen i den lokale, pædagogiske praksis. Det gælder om at holde fokus på kerneydelsen gennem strategisk ledelse. På Skovshoved Skole kalder de det ”læringsnær ledelse”. Artiklen præsenterer en konkret model til at holde fokus på ledelsesopgaverne samt eksempler på, hvordan de har organiseret sig i ledelsen.
Brugerbedømmelser af Skolen i Morgen. Nr. 6. Marts 2014. 17. årgang. Tema: Reformledelse i skolen
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Skolen i Morgen. Nr. 6. Marts 2014. 17. årgang. Tema: Reformledelse i skolen findes i følgende kategorier:
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621