Skolen i Morgen. Nr. 5. Februar 2013. 16. årgang. Tema: Digitalisering af folkeskolen
- Straks på e-mail.
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Skolen i Morgen. Nr. 5. Februar 2013. 16. årgang. Tema: Digitalisering af folkeskolen
Dette nummer af tidsskriftet "Skolen i Morgen" indeholder følgende artikler:
Når fag og skole er udfordret af nye digitale teknologier
Af Karsten Gynther
Artiklens forfatter redegør for, hvordan vi netop nu ser en ”tredje bølge” af
it-integrationsforsøg i folkeskolen. Første bølge handlede primært om lærernes basale it-færdigheder. Anden bølge handlede om generel integration af it i undervisningen, og nu er fokus på integration af it i skolens fag. Men hvad skal der til, for at it kan integreres i skolens fag på en måde, så undervisningen
lever op til Fælles Mål?
It og skoleudvikling – ledelsens rolle
Af Roland Hachmann
Skolelederen skal ikke nødvendigvis have viden om brugen af it i det enkelte fag, men må have en viden om it på et andet og mere overordnet niveau. Det handler for lederen om at have forståelse for blandt andet digital læremiddelkultur, skoleudvikling og innovative forandringsprocesser. Artiklen sætter fokus på, hvordan it ændrer måden at drive skole på.
Inklusion og undervisningsdifferentiering – med digitale værktøjer
Af Ole Christensen og Steen Søndergaard
Inklusion og undervisningsdifferentiering er to sider af samme sag, og i skolen er der behov for udvikling af inkluderende lærings- og udviklingsmiljøer, hvor alle børn får bedre mulighed for at være aktive deltagere i undervisningen. Artiklen giver nogle bud på, hvordan brugen af digitale værktøjer og digitale medier kan medvirke til udvikling af nye læringsrum og læringsformer i skolen
og dermed lægge op til andre lærer- og elevroller.
Et pilotprojekt med iPads på Grønvangskolen
Af Jan Asklund
Artiklens forfatter er afdelingsleder på Grønvangskolen i Vejen og fortæller her om skolens erfaringer med at implementere iPads i undervisningen. Fra 7. klasse kan eleverne vælge sig ind på seks linjer, herunder en it- og medielinje. I linjetimerne arbejdes der med præsentationer, fotofortællinger, videohistorier. Fælles for elevernes tilgang til opgaverne er, at de selv finder niveauet og måden at løse opgaverne på.
Ny forskning i skoleledelse
5 skarpe til Hanne Knudsen, lektor i pædagogisk ledelse ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Århus Universitet.
Når fag og skole er udfordret af nye digitale teknologier
Af Karsten Gynther
Artiklens forfatter redegør for, hvordan vi netop nu ser en ”tredje bølge” af
it-integrationsforsøg i folkeskolen. Første bølge handlede primært om lærernes basale it-færdigheder. Anden bølge handlede om generel integration af it i undervisningen, og nu er fokus på integration af it i skolens fag. Men hvad skal der til, for at it kan integreres i skolens fag på en måde, så undervisningen
lever op til Fælles Mål?
It og skoleudvikling – ledelsens rolle
Af Roland Hachmann
Skolelederen skal ikke nødvendigvis have viden om brugen af it i det enkelte fag, men må have en viden om it på et andet og mere overordnet niveau. Det handler for lederen om at have forståelse for blandt andet digital læremiddelkultur, skoleudvikling og innovative forandringsprocesser. Artiklen sætter fokus på, hvordan it ændrer måden at drive skole på.
Inklusion og undervisningsdifferentiering – med digitale værktøjer
Af Ole Christensen og Steen Søndergaard
Inklusion og undervisningsdifferentiering er to sider af samme sag, og i skolen er der behov for udvikling af inkluderende lærings- og udviklingsmiljøer, hvor alle børn får bedre mulighed for at være aktive deltagere i undervisningen. Artiklen giver nogle bud på, hvordan brugen af digitale værktøjer og digitale medier kan medvirke til udvikling af nye læringsrum og læringsformer i skolen
og dermed lægge op til andre lærer- og elevroller.
Et pilotprojekt med iPads på Grønvangskolen
Af Jan Asklund
Artiklens forfatter er afdelingsleder på Grønvangskolen i Vejen og fortæller her om skolens erfaringer med at implementere iPads i undervisningen. Fra 7. klasse kan eleverne vælge sig ind på seks linjer, herunder en it- og medielinje. I linjetimerne arbejdes der med præsentationer, fotofortællinger, videohistorier. Fælles for elevernes tilgang til opgaverne er, at de selv finder niveauet og måden at løse opgaverne på.
Ny forskning i skoleledelse
5 skarpe til Hanne Knudsen, lektor i pædagogisk ledelse ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Århus Universitet.
Brugerbedømmelser af Skolen i Morgen. Nr. 5. Februar 2013. 16. årgang. Tema: Digitalisering af folkeskolen
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Skolen i Morgen. Nr. 5. Februar 2013. 16. årgang. Tema: Digitalisering af folkeskolen findes i følgende kategorier:
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621