Skibsværfternes historie
- Indbinding:
- Hardback
- Sideantal:
- 304
- Udgivet:
- 7. november 2024
- Udgave:
- 1
- Størrelse:
- 257x257x30 mm.
- Vægt:
- 1505 g.
- 1-3 hverdage.
- 19. november 2024
På lager
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Skibsværfternes historie
Skibsværfternes historie sætter ord og billeder på det 20. århundredes værftshistorie. Engang var mange tusinde mænd – og senere også en hel del kvinder – beskæftigede i en industri, som var med til at definere Danmark. Gennem 150 år blev der hamret, svejset og bygget skibe af jern og stål i næsten alle større danske kystbyer. I dag ligger værfterne tyste hen, revet ned eller ombygget til andre formål.
Men i denne bog lever historien om dengang, vi byggede skibe, fortalt i både tekst og billeder. Lige fra dengang i 1912, hvor det danske skibsværft B&W byggede det første oceangående skib i verden, som er drevet af en dieselmotor og dermed lagde grunden til en international førerposition som producent af både skibe og skibsmotorer op gennem det 20. århundrede. Og til 2006, hvor Lindø-værftet byggede det, som dengang var verdens største containerskib: det næsten 400 meter lange Emma Mærsk. Men blot seks år senere må også Lindø lukke, som det sidste af de store, danske skibsværfter.
Lars K. Christensen er museumsinspektør ved Roskilde Museum (ROMU) og historiker, dr.phil. Han har skrevet flere bøger om arbejdsliv og industrihistorie i Danmark samt medvirket i flere TV-udsendelser om samme emne.
Men i denne bog lever historien om dengang, vi byggede skibe, fortalt i både tekst og billeder. Lige fra dengang i 1912, hvor det danske skibsværft B&W byggede det første oceangående skib i verden, som er drevet af en dieselmotor og dermed lagde grunden til en international førerposition som producent af både skibe og skibsmotorer op gennem det 20. århundrede. Og til 2006, hvor Lindø-værftet byggede det, som dengang var verdens største containerskib: det næsten 400 meter lange Emma Mærsk. Men blot seks år senere må også Lindø lukke, som det sidste af de store, danske skibsværfter.
Lars K. Christensen er museumsinspektør ved Roskilde Museum (ROMU) og historiker, dr.phil. Han har skrevet flere bøger om arbejdsliv og industrihistorie i Danmark samt medvirket i flere TV-udsendelser om samme emne.
Brugerbedømmelser af Skibsværfternes historie
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Skibsværfternes historie findes i følgende kategorier:
- Historie og samfund
- Krop og sind
- Samfund og samfundsvidenskab > Sociologi og antropologi > Sociologi > Sociologi: arbejde og arbejdskraft
- Historie og arkæologi > Historie > Generel historie og verdenshistorie
- Historie og arkæologi > Historie > Historie: specielle begivenheder og emner > Socialhistorie og kulturhistorie
- Historie og arkæologi > Historie > Historie: specielle begivenheder og emner > Industrialisering og industrihistorie
- Historie og arkæologi > Historie > Historie: specielle begivenheder og emner > Maritim historie
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621