Skærme i skolen
- et forsvar for krop, koncentration og fællesskab i et klasserum med digitale medier
- Indbinding:
- Hæftet
- Sideantal:
- 190
- Udgivet:
- 8. oktober 2021
- Udgave:
- 1
- Størrelse:
- 152x220x10 mm.
- Vægt:
- 352 g.
- 1-3 hverdage.
- 28. december 2024
På lager
Forlænget returret til d. 31. januar 2025
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Skærme i skolen
Skærme i skolen tager fat på tidens mest presserende pædagogiske udfordring: Elevernes distraherende mobiler og computere og hvad man kan gøre ved det.
Den konstante skærmbrug truer elevernes læring, relationen mellem lærer og elev og elevernes dannelse. Derfor er det nødvendigt, at skolen forlader den nuværende jo-mere-it-desto-bedre-strategi, og at lærere begrænser elevernes brug af skærme – uden at forbyde.
Skærme i skolen giver et overblik over de principielle positioner, man finder i debatten om digitalisering, og analyserer baggrunden for, at lærere ligesom mange forældre har mistet deres pædagogiske kompas:Hvem skal bestemme over skærmene i klasserummet?Er det ikke formynderisk at bede elever lukke deres computer?Hvorfor skader det læreprocessen at tjekke Facebook i 20 sekunder?Hvorfor kan man ikke bare bede eleverne om selv at skrue ned for deres digitale vaner?Bogen opstiller krop, koncentration og fællesskab som værdimæssige kriterier, som lærere skal pejle efter for at afgøre, hvornår det giver mening at bruge medier i undervisningen. Forfatteren samtænker mange forskningsfelter til en ny helhedsforståelse af medier i undervisningen og giver en lang række konkrete forslag til en ny praksis i klasserummet.
Bogen henvender sig til undervisere og ledere på alle niveauer af uddannelsessystemet.
Dorte Ågård er selvstændig pædagogisk konsulent. Hun er ph.d. med en afhandling fra 2014 om lærer-elev-relationens betydning for gymnasieelevers motivation. Hun har været seniorrådgiver ved Institut for Kultur og Læring, Aalborg Universitet, og ansat på Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet. Før det var hun gymnasielektor og uddannelsesleder og engageret i udviklingen af gymnasiepædagogikum.
Den konstante skærmbrug truer elevernes læring, relationen mellem lærer og elev og elevernes dannelse. Derfor er det nødvendigt, at skolen forlader den nuværende jo-mere-it-desto-bedre-strategi, og at lærere begrænser elevernes brug af skærme – uden at forbyde.
Skærme i skolen giver et overblik over de principielle positioner, man finder i debatten om digitalisering, og analyserer baggrunden for, at lærere ligesom mange forældre har mistet deres pædagogiske kompas:Hvem skal bestemme over skærmene i klasserummet?Er det ikke formynderisk at bede elever lukke deres computer?Hvorfor skader det læreprocessen at tjekke Facebook i 20 sekunder?Hvorfor kan man ikke bare bede eleverne om selv at skrue ned for deres digitale vaner?Bogen opstiller krop, koncentration og fællesskab som værdimæssige kriterier, som lærere skal pejle efter for at afgøre, hvornår det giver mening at bruge medier i undervisningen. Forfatteren samtænker mange forskningsfelter til en ny helhedsforståelse af medier i undervisningen og giver en lang række konkrete forslag til en ny praksis i klasserummet.
Bogen henvender sig til undervisere og ledere på alle niveauer af uddannelsessystemet.
Dorte Ågård er selvstændig pædagogisk konsulent. Hun er ph.d. med en afhandling fra 2014 om lærer-elev-relationens betydning for gymnasieelevers motivation. Hun har været seniorrådgiver ved Institut for Kultur og Læring, Aalborg Universitet, og ansat på Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet. Før det var hun gymnasielektor og uddannelsesleder og engageret i udviklingen af gymnasiepædagogikum.
Brugerbedømmelser af Skærme i skolen
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621