De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Sind i sigte – Mentalisering i skolepraksis

Bag om Sind i sigte – Mentalisering i skolepraksis

Med begrebet mentalisering får vi en samlet og meningsfyldt beskrivelse af samspillets betydning. Det understreger, hvordan vi mennesker altid stræber efter mening og sammenhæng for at kunne tage hånd om livet, og det fremhæver hvordan kropsoplevelser, følelser, forestillinger, intentioner og handlinger altid spiller sammen. Skolen spiller en central rolle i forhold til at bevare og udvikle elevernes mentaliseringsevne. Skolen og undervisningen er intentionel, og netop derfor er det vigtigt at forstå hinandens intentioner, tanker, følelser og ønsker. Jo bedre vi er til at mentalisere, jo lettere bliver det at udveksle information og indgå i skabende processer sammen. Gode evner til mentalisering fremmer læringspotentialet i skolen. Sind i sigte – Mentalisering i skolepraksis bringer mentaliseringsbegrebet ind i skolens verden og viser, hvordan mentalisering spiller sammen med fx didaktik, sundhed, motivation, mestring og samhørighed. Bogen er rig på konkrete forslag til, hvordan vi kan arbejde med at fremme både mentalisering og sundhed i skolen. Den henvender sig til pædagoger, lærere, socialrådgivere, studerende og andre, der er optaget af børns udvikling og læring. Sind i sigte – Mentalisering i skolepraksis er tidligere udgivet som en del af bogen Sind i sigte – Mentalisering i skolen (Bog 2). Der findes i serien derudover Sind i sigte – Mentalisering for begyndere (Bog 1), og begge bøger findes også som e-bøger. Udover de to bøger er der også udgivet fem selvstændige e-bøger, som rummer uddrag fra hovedbøgerne. De er velegnede til fx teamsamarbejde og undervisningsforløb. Hver bog indledes med en introduktion af bogens tema, og bagerst i bogen findes alle resuméer fra hovedbøgernes kapitler. De fem e-bøger er: • Hvad er mentalisering? (Svarer til 1. del i begge bøger) • Tilknytning og følelser (Svarer til 1. del, kapitel 1 + 2 i Bog 1) • Udvikling af mentalisering (Svarer til 2. del, kapitel 3 i Bog 1). • Mentalisering i skoleperspektiv (Svarer til 2. del i Bog 2) • Mentalisering i skolepraksis (Svarer til 3. del i Bog 2).

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771581171
  • Udgivet:
  • 20. september 2016
  • Straks på e-mail.

Normalpris

Abonnementspris

- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding

Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.

Beskrivelse af Sind i sigte – Mentalisering i skolepraksis

Med begrebet mentalisering får vi en samlet og meningsfyldt beskrivelse af samspillets betydning. Det understreger, hvordan vi mennesker altid stræber efter mening og sammenhæng for at kunne tage hånd om livet, og det fremhæver hvordan kropsoplevelser, følelser, forestillinger, intentioner og handlinger altid spiller sammen.

Skolen spiller en central rolle i forhold til at bevare og udvikle elevernes mentaliseringsevne.
Skolen og undervisningen er intentionel, og netop derfor er det vigtigt at forstå hinandens intentioner, tanker, følelser og ønsker. Jo bedre vi er til at mentalisere, jo lettere bliver det at udveksle information og indgå i skabende processer sammen. Gode evner til mentalisering fremmer læringspotentialet i skolen.

Sind i sigte – Mentalisering i skolepraksis bringer mentaliseringsbegrebet ind i skolens verden og viser, hvordan mentalisering spiller sammen med fx didaktik, sundhed, motivation, mestring og samhørighed. Bogen er rig på konkrete forslag til, hvordan vi kan arbejde med at fremme både mentalisering og sundhed i skolen. Den henvender sig til pædagoger, lærere, socialrådgivere, studerende og andre, der er optaget af børns udvikling og læring.
Sind i sigte – Mentalisering i skolepraksis er tidligere udgivet som en del af bogen Sind i sigte – Mentalisering i skolen (Bog 2). Der findes i serien derudover Sind i sigte – Mentalisering for begyndere (Bog 1), og begge bøger findes også som e-bøger. Udover de to bøger er der også udgivet fem selvstændige e-bøger, som rummer uddrag fra hovedbøgerne. De er velegnede til fx teamsamarbejde og undervisningsforløb. Hver bog indledes med en introduktion af bogens tema, og bagerst i bogen findes alle resuméer fra hovedbøgernes kapitler. De fem e-bøger er:
• Hvad er mentalisering? (Svarer til 1. del i begge bøger)
• Tilknytning og følelser (Svarer til 1. del, kapitel 1 + 2 i Bog 1)
• Udvikling af mentalisering (Svarer til 2. del, kapitel 3 i Bog 1).
• Mentalisering i skoleperspektiv (Svarer til 2. del i Bog 2)
• Mentalisering i skolepraksis (Svarer til 3. del i Bog 2).

Brugerbedømmelser af Sind i sigte – Mentalisering i skolepraksis



Find lignende bøger
Bogen Sind i sigte – Mentalisering i skolepraksis findes i følgende kategorier: