Sagtekster i læreruddannelsens danskfag
- Indbinding:
- Hæftet
- Sideantal:
- 160
- Udgivet:
- 17. april 2024
- Udgave:
- 1
- Størrelse:
- 115x255x15 mm.
- Vægt:
- 270 g.
- 1-3 hverdage.
- 25. november 2024
På lager
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Sagtekster i læreruddannelsens danskfag
Sagtekster er overalt. De dokumenterer, definerer, påvirker og udfordrer mange aspekter af vores liv, og mængden af sagtekster i vores hverdag er øget enormt. Bogen giver indblik i nyere forskning om arbejdet med sagtekster i undervisningen og illustrerer, hvordan retorikfaglige begreber og kritisk literacy kan kvalificere og udvikle arbejdet.
Undervisning i sagtekster er ikke bare væsentlig i en verden, hvor kommunikation i høj grad er tekstbåren, og hvor sagtekster er stærkt knyttet til den enkeltes handlekraft og til teknologiske rammer og institutionel magt. Sagteksterne åbner også for en undersøgende tilgang: Hvorfor findes teksten? Hvilke omstændigheder præger den? Hvilken rolle spiller en given metafor – og hvilken rolle tildeles læseren egentlig? Elever må kunne vurdere, hvorfor noget er skrevet, hvilke virkemidler der er anvendt, og hvordan den retoriske situation omkring enhver tekst både påvirker, hvordan den bliver skrevet, og hvordan den bliver læst.
Bogen præsenterer i alt 12 genrer inden for domænerne hverdag, demokrati, produktion og viden, fra dagbogen til rapporten, og etablerer didaktiske stier, der ansporer til en undervisning præget af både kritisk reception og kreativ produktion.
Tekster i læreruddannelsens danskfag er redigeret af Conni Hesel Rickmann og Solveig Troelsen
Undervisning i sagtekster er ikke bare væsentlig i en verden, hvor kommunikation i høj grad er tekstbåren, og hvor sagtekster er stærkt knyttet til den enkeltes handlekraft og til teknologiske rammer og institutionel magt. Sagteksterne åbner også for en undersøgende tilgang: Hvorfor findes teksten? Hvilke omstændigheder præger den? Hvilken rolle spiller en given metafor – og hvilken rolle tildeles læseren egentlig? Elever må kunne vurdere, hvorfor noget er skrevet, hvilke virkemidler der er anvendt, og hvordan den retoriske situation omkring enhver tekst både påvirker, hvordan den bliver skrevet, og hvordan den bliver læst.
Bogen præsenterer i alt 12 genrer inden for domænerne hverdag, demokrati, produktion og viden, fra dagbogen til rapporten, og etablerer didaktiske stier, der ansporer til en undervisning præget af både kritisk reception og kreativ produktion.
Tekster i læreruddannelsens danskfag er redigeret af Conni Hesel Rickmann og Solveig Troelsen
Brugerbedømmelser af Sagtekster i læreruddannelsens danskfag
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Sagtekster i læreruddannelsens danskfag findes i følgende kategorier:
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621