De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Sårbare hjerner i undervisningen

Bag om Sårbare hjerner i undervisningen

Inkluderende læringsmiljøer, der styrker unges læring og trivsel. Uddannelse og undervisning stiller store krav til elevernes hjerne og kognitive evner. Sådan er det for alle. Men det giver ekstra kognitive udfordringer for de elever, som mistrives eller har psykiske problemer. Det kan være svært for unge at gennemføre en uddannelse og lære nyt, hvis de har problemer med at koncentrere sig, fokusere, skabe overblik og struktur. Skolen og lærerne kan både være mod- og medspillere. Modspillere, når kravene er komplekse og støtten utilstrækkelig. Medspillere, når de unge får god støtte i klassen og i den måde, undervisningen er organiseret på. SÅRBARE HJERNER I UNDERVISNINGEN handler om, hvordan man kan tilpasse undervisningen til gavn for alle hjerner – også de sårbare. Bogen kombinerer kognitionspsykologi, pædagogik og didaktik. Der er masser af konkrete eksempler, idéer og greb til, hvordan man kan indrette undervisningen – i en hverdag med mange skift, ny teknologi og mange distraktioner. Der er også inspiration til, hvordan man skaber overblik, ro og mulighed for fordybelse i undervisningen, indlægger gode pauser, bliver enige om nye tiltag og styrker forældresamarbejdet, så alle elever får de bedste forudsætninger for at lære og trives. Strategierne i bogen er rettet mod ungdomsuddannelserne og grundskolens ældste klasser, men kan bruges af alle undervisere, der vil vide mere om, hvad rammer og struktur i undervisningen kan betyde for sårbare hjerner – og hvordan man konkret skaber det. Om forfatterne: Mikkel Hyldgaard Gade er cand.mag. i dansk og filosofi samt i læring og forandringsprocesser og arbejder til daglig som læsevejleder og lektor på Aalborg Katedralskole. Louise Meldgaard Bruun er specialpsykolog i psykiatri. Har i mange år arbejdet med udvikling og forskning i undersøgelse og behandling af kognitive vanskeligheder. Er ansat i klinisk funktion på Aarhus Universitetshospital og er tilknyttet som ekstern lektor på Aarhus Universitet.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771857894
  • Indbinding:
  • Hæftet
  • Sideantal:
  • 192
  • Udgivet:
  • 4. marts 2025
  • Udgave:
  • 1
  • 1-3 hverdage efter udgivelsesdato.
  • 6. marts 2025
  • 4. marts 2025
På lager

Normalpris

Abonnementspris

- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding

Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.

Beskrivelse af Sårbare hjerner i undervisningen

Inkluderende læringsmiljøer, der styrker unges læring og trivsel.
Uddannelse og undervisning stiller store krav til elevernes hjerne og kognitive evner. Sådan er det for alle. Men det giver ekstra kognitive udfordringer for de elever, som mistrives eller har psykiske problemer. Det kan være svært for unge at gennemføre en uddannelse og lære nyt, hvis de har problemer med at koncentrere sig, fokusere, skabe overblik og struktur.
Skolen og lærerne kan både være mod- og medspillere. Modspillere, når kravene er komplekse og støtten utilstrækkelig. Medspillere, når de unge får god støtte i klassen og i den måde, undervisningen er organiseret på.
SÅRBARE HJERNER I UNDERVISNINGEN handler om, hvordan man kan tilpasse undervisningen til gavn for alle hjerner – også de sårbare. Bogen kombinerer kognitionspsykologi, pædagogik og didaktik. Der er masser af konkrete eksempler, idéer og greb til, hvordan man kan indrette undervisningen – i en hverdag med mange skift, ny teknologi og mange distraktioner.
Der er også inspiration til, hvordan man skaber overblik, ro og mulighed for fordybelse i undervisningen, indlægger gode pauser, bliver enige om nye tiltag og styrker forældresamarbejdet, så alle elever får de bedste forudsætninger for at lære og trives.
Strategierne i bogen er rettet mod ungdomsuddannelserne og grundskolens ældste klasser, men kan bruges af alle undervisere, der vil vide mere om, hvad rammer og struktur i undervisningen kan betyde for sårbare hjerner – og hvordan man konkret skaber det.
Om forfatterne:
Mikkel Hyldgaard Gade er cand.mag. i dansk og filosofi samt i læring og forandringsprocesser og arbejder til daglig som læsevejleder og lektor på Aalborg Katedralskole.
Louise Meldgaard Bruun er specialpsykolog i psykiatri. Har i mange år arbejdet med udvikling og forskning i undersøgelse og behandling af kognitive vanskeligheder. Er ansat i klinisk funktion på Aarhus Universitetshospital og er tilknyttet som ekstern lektor på Aarhus Universitet.

Brugerbedømmelser af Sårbare hjerner i undervisningen



Find lignende bøger
Bogen Sårbare hjerner i undervisningen findes i følgende kategorier: