RES PUBLICA
- Indbinding:
- Hæftet
- Sideantal:
- 208
- Udgivet:
- 29. oktober 2020
- Udgave:
- 1
- Størrelse:
- 113x173x18 mm.
- Vægt:
- 176 g.
- 1-3 hverdage.
- 8. november 2024
På lager
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af RES PUBLICA
[...] at etablere mening imellem tilsyneladende inkompatible kunsthistoriske størrelser [...]
Som
det for eksempel er tilfældet i Aroldo Bonzagnis maleri af en række
hængte tyrkere, der hænger i et juletræ. Det er placeret overfor et
maleri fra Psykiatrisk Samling i Middelfart af en patient ved navn
Vilhelm Hansen, som har titlen Nisseskibet fra 1930’erne. Det
interessante i sammenstillingen af de to billeder er, at Hansens maleri
udfolder en fortælling i tværformatet: Fra et skib i baggrunden kommer
der en masse nisser ind imod os bærende på gaver. Billedet er malet som
erstatning for det juletræ, de aldrig havde på afdelingen. I det andet
billede har vi præcis det modsatte, nemlig et højformat med et juletræ,
hvor der hænger en række tyrkere, malet af en bagstræberisk futurist.
Bonzagni var medunderskriver af det futuristiske manifest, hvad stilen
på ingen måde giver indtryk af. Billedet er malet efter, at italienerne
havde hængt en række tyrkere i forbindelse med den imperialistiske,
italiensk-tyrkiske krig 1911-12.
Som
det for eksempel er tilfældet i Aroldo Bonzagnis maleri af en række
hængte tyrkere, der hænger i et juletræ. Det er placeret overfor et
maleri fra Psykiatrisk Samling i Middelfart af en patient ved navn
Vilhelm Hansen, som har titlen Nisseskibet fra 1930’erne. Det
interessante i sammenstillingen af de to billeder er, at Hansens maleri
udfolder en fortælling i tværformatet: Fra et skib i baggrunden kommer
der en masse nisser ind imod os bærende på gaver. Billedet er malet som
erstatning for det juletræ, de aldrig havde på afdelingen. I det andet
billede har vi præcis det modsatte, nemlig et højformat med et juletræ,
hvor der hænger en række tyrkere, malet af en bagstræberisk futurist.
Bonzagni var medunderskriver af det futuristiske manifest, hvad stilen
på ingen måde giver indtryk af. Billedet er malet efter, at italienerne
havde hængt en række tyrkere i forbindelse med den imperialistiske,
italiensk-tyrkiske krig 1911-12.
Brugerbedømmelser af RES PUBLICA
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen RES PUBLICA findes i følgende kategorier:
- Kunst og kultur > Arkitektur og design
- Biografier > Dagbøger og erindringer > Dagbøger, breve og noter
- Kunst og kultur > Kunst og kultur: generelle emner > Kunstteori
- Kunst og kultur > Kunstformer og kunsthåndværk > Malerkunst og malerier
- Kunst og kultur > Kunst: teknikker og motiver > Kunsthistorie
- Kunst og kultur > Kunst: teknikker og motiver > Kunstnere, kunstmonografier
- Litteratur og litteraturstudier > Litterære essays
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621