De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Relationers betydning for høj effektivitet

- Styrken ved relationel koordinering

Bag om Relationers betydning for høj effektivitet

Nutidens organisationer står over for krav om at yde mere ved hjælp af mindre. Hvad enten kravet kommer fra kunder og klienter, partnere i leverandørkæden, aktionærer, politiske beslutningstagere eller myndigheder, så skal organisationerne levere bedre resultater af højere kvalitet hurtigere og billigere. Dette intense krav om effektivitet kræver store og omfattende organisatoriske forandringer, og som Jody H. Gittell viser i Relationers betydning for høj effektivitet, kan kravet imødegås med relationel koordinering. Bag dette begreb gemmer sig ganske enkelt de mønstre for kommunikation og relationer, som medarbejdere bruger for at integrere deres opgaver i et samlet hele. Men medarbejderne kan ikke gøre det alene, selv hvis de arbejder tæt sammen på tværs af funktions-, organisations- eller afdelingsgrænser. Kunder og klienter spiller en stadig vigtigere rolle, og organisationerne er nødt til at tænke dem ind i den relationelle koordinering. Sidst, men ikke mindst, kræver en succesfuld relationel koordinering også ledelsens fulde støtte – ledere, der forstår og respekterer kompleksiteten af det arbejde, deres medarbejdere udfører dagligt. Nøglen til at løse effektivitetsudfordringen – og forudsætningen for at medarbejdere, ledere og kunder kan koordinere og samarbejde – er, at organisationen har et kommunikationsniveau af høj kvalitet, understøttet af relationer med fælles mål, fælles viden og gensidig respekt. Dermed kan de tre centrale dynamikker – relationel koordinering, relationelt samarbejde og relationel ledelse – fungere optimalt og styrke organisationens effektivitet. "Dette er en bog, der kommer rigtig langt omkring og alligevel hele tiden med et klart spørgsmål som omdrejningspunkt: Hvilken betydning har gode relationer på tværs af organisatoriske skel for den organisatoriske effektivitet? Og i forlængelse heraf: Hvad kræver det at udvikle de nødvendige organisatoriske og ledelsesmæssige kvaliteter? Bogen giver en rigtig god status på erfaringer fra både forskning og praksis – og den ser fremad, med et blik på vigtige emner, som både praktikere og forskere vil arbejde med i fremtiden." - Carsten Hornstrup, fra bogens danske forord Oversat fra engelsk af Susanne Brønnum.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771855661
  • Udgivet:
  • 7. november 2016
  • Straks på e-mail.

Normalpris

Abonnementspris

- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding

Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.

Beskrivelse af Relationers betydning for høj effektivitet

Nutidens organisationer står over for krav om at yde mere ved hjælp af mindre. Hvad enten kravet kommer fra kunder og klienter, partnere i leverandørkæden, aktionærer, politiske beslutningstagere eller myndigheder, så skal organisationerne levere bedre resultater af højere kvalitet hurtigere og billigere. Dette intense krav om effektivitet kræver store og omfattende organisatoriske forandringer, og som Jody H. Gittell viser i Relationers betydning for høj effektivitet, kan kravet imødegås med relationel koordinering. Bag dette begreb gemmer sig ganske enkelt de mønstre for kommunikation og relationer, som medarbejdere bruger for at integrere deres opgaver i et samlet hele.
Men medarbejderne kan ikke gøre det alene, selv hvis de arbejder tæt sammen på tværs af funktions-, organisations- eller afdelingsgrænser. Kunder og klienter spiller en stadig vigtigere rolle, og organisationerne er nødt til at tænke dem ind i den relationelle koordinering. Sidst, men ikke mindst, kræver en succesfuld relationel koordinering også ledelsens fulde støtte – ledere, der forstår og respekterer kompleksiteten af det arbejde, deres medarbejdere udfører dagligt.
Nøglen til at løse effektivitetsudfordringen – og forudsætningen for at medarbejdere, ledere og kunder kan koordinere og samarbejde – er, at organisationen har et kommunikationsniveau af høj kvalitet, understøttet af relationer med fælles mål, fælles viden og gensidig respekt. Dermed kan de tre centrale dynamikker – relationel koordinering, relationelt samarbejde og relationel ledelse – fungere optimalt og styrke organisationens effektivitet.
"Dette er en bog, der kommer rigtig langt omkring og alligevel hele tiden med et klart spørgsmål som omdrejningspunkt: Hvilken betydning har gode relationer på tværs af organisatoriske skel for den organisatoriske effektivitet? Og i forlængelse heraf: Hvad kræver det at udvikle de nødvendige organisatoriske og ledelsesmæssige kvaliteter? Bogen giver en rigtig god status på erfaringer fra både forskning og praksis – og den ser fremad, med et blik på vigtige emner, som både praktikere og forskere vil arbejde med i fremtiden."
- Carsten Hornstrup, fra bogens danske forord
Oversat fra engelsk af Susanne Brønnum.

Brugerbedømmelser af Relationers betydning for høj effektivitet



Find lignende bøger
Bogen Relationers betydning for høj effektivitet findes i følgende kategorier: