De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Projektets interessenter

- Analyse og samspil

Bag om Projektets interessenter

Målet med bogen, Projektets interessenter, er at styrke kompetencen til at gennemføre et succesfuldt interessentsamspil. Det kræver, at projektaktørerne undervejs i projektet aktivt tænker på, hvordan interessenternes behov, interesser og bekymringer kan inddrages på bedst mulig måde. Samspillet mellem parterne skal være systematisk, planlagt og struktureret. Denne bog giver teorier og metoder hertil. For at klæde projektaktørerne på til at træffe gode valg, diskuteres desuden en række etiske dilemmaer, interessentsamspillet kan sætte projektaktørerne i. Forskning bag bogens indhold har vist, at interessentsamspil er »let at forstå, men svært at mestre«. Interessentsamspil er noget, man er nødt til at øve sig på. Det bidrager denne bog positivt til. Vi hører ofte i medierne om projekter, der »er gået galt« på den ene eller anden måde. Årsagen kan ofte findes i, at projektets aktører – projektlederen eller andre, der handler på vegne af projektet – ikke har haft tilstrækkeligt fokus på at spille sammen med dem, som kan påvirke eller blive påvirket af projektet, projektets interessenter. Det kan være interne interessenter, f.eks. medarbejdere eller beslutningstagere, der skal levere ressourcer til projektet, eller eksterne parter som f.eks. kunder, samarbejdspartnere, leverandører, offentlige myndigheder eller borgere, som berøres af projektet. IndholdsoversigtFigurer Kapitel 1. Interessentsamspil – en nødvendighed i projektledelse Kapitel 2. Interessentbegrebet – oprindelse og udvikling Kapitel 3. Projektet som kontekst Kapitel 4. Interessentens synsvinkel Kapitel 5. Metoder til interessentanalyser Kapitel 6. Kilde til viden om interessenterne Kapitel 7. Strategier for samspil Kapitel 8. Kommunikationsindsatsen Kapitel 9. Interessentplanen Kapitel 10. Let at forstå, svært at mestre Referencer Stikordsregister

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788757433364
  • Indbinding:
  • Hæftet
  • Sideantal:
  • 139
  • Udgivet:
  • 11. marts 2016
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 157x230x9 mm.
  • Vægt:
  • 248 g.
  • 1-3 hverdage.
  • 27. november 2024
På lager

Normalpris

Abonnementspris

- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding

Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.

Beskrivelse af Projektets interessenter

Målet med bogen, Projektets interessenter, er at styrke kompetencen til at gennemføre et succesfuldt interessentsamspil. Det kræver, at projektaktørerne undervejs i projektet aktivt tænker på, hvordan interessenternes behov, interesser og bekymringer kan inddrages på bedst mulig måde. Samspillet mellem parterne skal være systematisk, planlagt og struktureret. Denne bog giver teorier og metoder hertil.

For at klæde projektaktørerne på til at træffe gode valg, diskuteres desuden en række etiske dilemmaer, interessentsamspillet kan sætte projektaktørerne i.

Forskning bag bogens indhold har vist, at interessentsamspil er »let at forstå, men svært at mestre«. Interessentsamspil er noget, man er nødt til at øve sig på. Det bidrager denne bog positivt til.

Vi hører ofte i medierne om projekter, der »er gået galt« på den ene eller anden måde. Årsagen kan ofte findes i, at projektets aktører – projektlederen eller andre, der handler på vegne af projektet – ikke har haft tilstrækkeligt fokus på at spille sammen med dem, som kan påvirke eller blive påvirket af projektet, projektets interessenter. Det kan være interne interessenter, f.eks. medarbejdere eller beslutningstagere, der skal levere ressourcer til projektet, eller eksterne parter som f.eks. kunder, samarbejdspartnere, leverandører, offentlige myndigheder eller borgere, som berøres af projektet.

IndholdsoversigtFigurer

Kapitel 1. Interessentsamspil – en nødvendighed i projektledelse

Kapitel 2. Interessentbegrebet – oprindelse og udvikling

Kapitel 3. Projektet som kontekst

Kapitel 4. Interessentens synsvinkel

Kapitel 5. Metoder til interessentanalyser

Kapitel 6. Kilde til viden om interessenterne

Kapitel 7. Strategier for samspil

Kapitel 8. Kommunikationsindsatsen

Kapitel 9. Interessentplanen

Kapitel 10. Let at forstå, svært at mestre

Referencer

Stikordsregister

Brugerbedømmelser af Projektets interessenter