De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Professionsdannelse på tværs

- Samarbejde og faglighed i og omkring den nye folkeskole

Bag om Professionsdannelse på tværs

Folkeskolereformen fra 2014 har stillet øgede krav til det tværprofessionelle samarbejde mellem lærere og pædagoger og til skoleledelsens evne til at organisere samarbejdet og etablere en åben skole i samspil med det omgivende samfund. Dette øgede samarbejde betyder, at det er vigtigt at diskutere læreres, pædagogers og skolelederes professionsdannelse, da viden om de enkelte professioners faglighed og identitet skaber grundlaget for et optimalt tværprofessionelt samarbejde. I denne antologi undersøger en række forskere professionsdannelse og samarbejde i den nye folkeskole. Bogen tilbyder dermed viden om og værktøjer til folkeskolens parter, så de i højere grad kan forstå hinandens udgangspunkter og således også forbedre skolens praksis. Indhold Forord Kapitel 1. Indledning: Professionsdannelse i den nye folkeskole Hans Henrik Hjermitslev, Thomas R.S. Albrechtsen og Bo Morthorst Rasmussen DEL 1. Historiske og teoretiske perspektiver Kapitel 2. Fra kald til konkurrencestat – Pædagogernes og lærernes professionsdannelse i det 20. og 21. århundrede Hans Henrik Hjermitslev Kapitel 3. Professionsdannelse og tværprofessionel teori og forskning Bo Morthorst Rasmussen DEL 2. Samarbejde mellem lærere og pædagoger Kapitel 4. Pædagogers samarbejde med lærerne – Paradokser mellem skolepraksis og skolereformen fra 2014 Cristina Daniela Gulløv Kapitel 5. Dramapædagogik som et fælles mål for det tværprofessionelle samarbejde mellem lærere og pædagoger Bolette Kvist Kapitel 6. Både lærere og pædagoger underviser og opdrager! Helle Bjerresgaard og Bo Morthorst Rasmussen Kapitel 7. Lærer-pædagog-samarbejdet kan bidrage til at løfte dannelsesopgaven i skolen Rikke Osbahr Ebsen Kapitel 8. Et socialkonstruktionistisk blik på pædagoger og læreres forståelser af egen og hinandens faglighed Lene Krogstrup Jakobsen Kapitel 9. Samarbejde om børns deltagelse Christina Holm Poulsen DEL 3. Organisation og ledelse Kapitel 10. Mellem skole og forvaltning – hvordan skoleledere skaber mening ud af kommunal professionsdannelse Thomas R.S. Albrechtsen og Michael Normann Christiansen Kapitel 11. Ingen ledelse og intet målrettet tværprofessionelt samarbejde uden følgeskab! Helle Bjerresgaard og Bo Morthorst Rasmussen Kapitel 12. Den uformelle kommunikation har stor betydning for det tværprofessionelle samarbejde i skolen Helle Bjerresgaard og Bo Morthorst Rasmussen DEL 4. Skolen i samfundet Kapitel 13. Den åbne og den lukkede skole Alexander von Oettingen Kapitel 14. 1+1=3 – Om potentialer i samarbejdet mellem folkeskolelærere og musikskolelærere Else Marie Okkels Kapitel 15. Tidlig literacy på tværs Lene Illum Skov Kapitel 16. Samarbejde på tværs – netværk og fællesskaber i børnehøjde Betina Lykke Bergmann, Connie Kock og Elin Holm Rasmussen Bidragydere

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788757436983
  • Indbinding:
  • Hæftet
  • Sideantal:
  • 380
  • Udgivet:
  • 15. november 2017
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 155x230x20 mm.
  • Vægt:
  • 682 g.
  • 1-3 hverdage.
  • 28. december 2024
På lager
Forlænget returret til d. 31. januar 2025
  •  

    Kan ikke leveres inden jul.
    Køb nu og print et gavebevis

Normalpris

Abonnementspris

- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding

Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.

Beskrivelse af Professionsdannelse på tværs

Folkeskolereformen fra 2014 har stillet øgede krav til det tværprofessionelle samarbejde mellem lærere og pædagoger og til skoleledelsens evne til at organisere samarbejdet og etablere en åben skole i samspil med det omgivende samfund.
Dette øgede samarbejde betyder, at det er vigtigt at diskutere læreres, pædagogers og skolelederes professionsdannelse, da viden om de enkelte professioners faglighed og identitet skaber grundlaget for et optimalt tværprofessionelt samarbejde.
I denne antologi undersøger en række forskere professionsdannelse og samarbejde i den nye folkeskole. Bogen tilbyder dermed viden om og værktøjer til folkeskolens parter, så de i højere grad kan forstå hinandens udgangspunkter og således også forbedre skolens praksis.
Indhold
Forord
Kapitel 1. Indledning: Professionsdannelse i den nye folkeskole
Hans Henrik Hjermitslev, Thomas R.S. Albrechtsen og Bo Morthorst Rasmussen
DEL 1. Historiske og teoretiske perspektiver
Kapitel 2. Fra kald til konkurrencestat – Pædagogernes og lærernes professionsdannelse i det 20. og 21. århundrede
Hans Henrik Hjermitslev
Kapitel 3. Professionsdannelse og tværprofessionel teori og forskning
Bo Morthorst Rasmussen

DEL 2. Samarbejde mellem lærere og pædagoger
Kapitel 4. Pædagogers samarbejde med lærerne – Paradokser mellem skolepraksis og skolereformen fra 2014
Cristina Daniela Gulløv
Kapitel 5. Dramapædagogik som et fælles mål for det tværprofessionelle samarbejde mellem lærere og pædagoger
Bolette Kvist
Kapitel 6. Både lærere og pædagoger underviser og opdrager!
Helle Bjerresgaard og Bo Morthorst Rasmussen
Kapitel 7. Lærer-pædagog-samarbejdet kan bidrage til at løfte dannelsesopgaven i skolen
Rikke Osbahr Ebsen
Kapitel 8. Et socialkonstruktionistisk blik på pædagoger og læreres forståelser af egen og hinandens faglighed
Lene Krogstrup Jakobsen
Kapitel 9. Samarbejde om børns deltagelse
Christina Holm Poulsen
DEL 3. Organisation og ledelse
Kapitel 10. Mellem skole og forvaltning – hvordan skoleledere skaber mening ud af kommunal professionsdannelse
Thomas R.S. Albrechtsen og Michael Normann Christiansen
Kapitel 11. Ingen ledelse og intet målrettet tværprofessionelt samarbejde uden følgeskab!
Helle Bjerresgaard og Bo Morthorst Rasmussen
Kapitel 12. Den uformelle kommunikation har stor betydning for det tværprofessionelle samarbejde i skolen
Helle Bjerresgaard og Bo Morthorst Rasmussen
DEL 4. Skolen i samfundet
Kapitel 13. Den åbne og den lukkede skole
Alexander von Oettingen
Kapitel 14. 1+1=3 – Om potentialer i samarbejdet mellem folkeskolelærere og musikskolelærere
Else Marie Okkels
Kapitel 15. Tidlig literacy på tværs
Lene Illum Skov
Kapitel 16. Samarbejde på tværs – netværk og fællesskaber i børnehøjde
Betina Lykke Bergmann, Connie Kock og Elin Holm Rasmussen
Bidragydere

Brugerbedømmelser af Professionsdannelse på tværs