Professionsdannelse på tværs
- Samarbejde og faglighed i og omkring den nye folkeskole
- Indbinding:
- Hæftet
- Sideantal:
- 380
- Udgivet:
- 15. november 2017
- Udgave:
- 1
- Størrelse:
- 155x230x20 mm.
- Vægt:
- 682 g.
- 1-3 hverdage.
- 28. december 2024
På lager
Forlænget returret til d. 31. januar 2025
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Professionsdannelse på tværs
Folkeskolereformen fra 2014 har stillet øgede krav til det tværprofessionelle samarbejde mellem lærere og pædagoger og til skoleledelsens evne til at organisere samarbejdet og etablere en åben skole i samspil med det omgivende samfund.
Dette øgede samarbejde betyder, at det er vigtigt at diskutere læreres, pædagogers og skolelederes professionsdannelse, da viden om de enkelte professioners faglighed og identitet skaber grundlaget for et optimalt tværprofessionelt samarbejde.
I denne antologi undersøger en række forskere professionsdannelse og samarbejde i den nye folkeskole. Bogen tilbyder dermed viden om og værktøjer til folkeskolens parter, så de i højere grad kan forstå hinandens udgangspunkter og således også forbedre skolens praksis.
Indhold
Forord
Kapitel 1. Indledning: Professionsdannelse i den nye folkeskole
Hans Henrik Hjermitslev, Thomas R.S. Albrechtsen og Bo Morthorst Rasmussen
DEL 1. Historiske og teoretiske perspektiver
Kapitel 2. Fra kald til konkurrencestat – Pædagogernes og lærernes professionsdannelse i det 20. og 21. århundrede
Hans Henrik Hjermitslev
Kapitel 3. Professionsdannelse og tværprofessionel teori og forskning
Bo Morthorst Rasmussen
DEL 2. Samarbejde mellem lærere og pædagoger
Kapitel 4. Pædagogers samarbejde med lærerne – Paradokser mellem skolepraksis og skolereformen fra 2014
Cristina Daniela Gulløv
Kapitel 5. Dramapædagogik som et fælles mål for det tværprofessionelle samarbejde mellem lærere og pædagoger
Bolette Kvist
Kapitel 6. Både lærere og pædagoger underviser og opdrager!
Helle Bjerresgaard og Bo Morthorst Rasmussen
Kapitel 7. Lærer-pædagog-samarbejdet kan bidrage til at løfte dannelsesopgaven i skolen
Rikke Osbahr Ebsen
Kapitel 8. Et socialkonstruktionistisk blik på pædagoger og læreres forståelser af egen og hinandens faglighed
Lene Krogstrup Jakobsen
Kapitel 9. Samarbejde om børns deltagelse
Christina Holm Poulsen
DEL 3. Organisation og ledelse
Kapitel 10. Mellem skole og forvaltning – hvordan skoleledere skaber mening ud af kommunal professionsdannelse
Thomas R.S. Albrechtsen og Michael Normann Christiansen
Kapitel 11. Ingen ledelse og intet målrettet tværprofessionelt samarbejde uden følgeskab!
Helle Bjerresgaard og Bo Morthorst Rasmussen
Kapitel 12. Den uformelle kommunikation har stor betydning for det tværprofessionelle samarbejde i skolen
Helle Bjerresgaard og Bo Morthorst Rasmussen
DEL 4. Skolen i samfundet
Kapitel 13. Den åbne og den lukkede skole
Alexander von Oettingen
Kapitel 14. 1+1=3 – Om potentialer i samarbejdet mellem folkeskolelærere og musikskolelærere
Else Marie Okkels
Kapitel 15. Tidlig literacy på tværs
Lene Illum Skov
Kapitel 16. Samarbejde på tværs – netværk og fællesskaber i børnehøjde
Betina Lykke Bergmann, Connie Kock og Elin Holm Rasmussen
Bidragydere
Dette øgede samarbejde betyder, at det er vigtigt at diskutere læreres, pædagogers og skolelederes professionsdannelse, da viden om de enkelte professioners faglighed og identitet skaber grundlaget for et optimalt tværprofessionelt samarbejde.
I denne antologi undersøger en række forskere professionsdannelse og samarbejde i den nye folkeskole. Bogen tilbyder dermed viden om og værktøjer til folkeskolens parter, så de i højere grad kan forstå hinandens udgangspunkter og således også forbedre skolens praksis.
Indhold
Forord
Kapitel 1. Indledning: Professionsdannelse i den nye folkeskole
Hans Henrik Hjermitslev, Thomas R.S. Albrechtsen og Bo Morthorst Rasmussen
DEL 1. Historiske og teoretiske perspektiver
Kapitel 2. Fra kald til konkurrencestat – Pædagogernes og lærernes professionsdannelse i det 20. og 21. århundrede
Hans Henrik Hjermitslev
Kapitel 3. Professionsdannelse og tværprofessionel teori og forskning
Bo Morthorst Rasmussen
DEL 2. Samarbejde mellem lærere og pædagoger
Kapitel 4. Pædagogers samarbejde med lærerne – Paradokser mellem skolepraksis og skolereformen fra 2014
Cristina Daniela Gulløv
Kapitel 5. Dramapædagogik som et fælles mål for det tværprofessionelle samarbejde mellem lærere og pædagoger
Bolette Kvist
Kapitel 6. Både lærere og pædagoger underviser og opdrager!
Helle Bjerresgaard og Bo Morthorst Rasmussen
Kapitel 7. Lærer-pædagog-samarbejdet kan bidrage til at løfte dannelsesopgaven i skolen
Rikke Osbahr Ebsen
Kapitel 8. Et socialkonstruktionistisk blik på pædagoger og læreres forståelser af egen og hinandens faglighed
Lene Krogstrup Jakobsen
Kapitel 9. Samarbejde om børns deltagelse
Christina Holm Poulsen
DEL 3. Organisation og ledelse
Kapitel 10. Mellem skole og forvaltning – hvordan skoleledere skaber mening ud af kommunal professionsdannelse
Thomas R.S. Albrechtsen og Michael Normann Christiansen
Kapitel 11. Ingen ledelse og intet målrettet tværprofessionelt samarbejde uden følgeskab!
Helle Bjerresgaard og Bo Morthorst Rasmussen
Kapitel 12. Den uformelle kommunikation har stor betydning for det tværprofessionelle samarbejde i skolen
Helle Bjerresgaard og Bo Morthorst Rasmussen
DEL 4. Skolen i samfundet
Kapitel 13. Den åbne og den lukkede skole
Alexander von Oettingen
Kapitel 14. 1+1=3 – Om potentialer i samarbejdet mellem folkeskolelærere og musikskolelærere
Else Marie Okkels
Kapitel 15. Tidlig literacy på tværs
Lene Illum Skov
Kapitel 16. Samarbejde på tværs – netværk og fællesskaber i børnehøjde
Betina Lykke Bergmann, Connie Kock og Elin Holm Rasmussen
Bidragydere
Brugerbedømmelser af Professionsdannelse på tværs
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Professionsdannelse på tværs findes i følgende kategorier:
- Business og læring
- Samfund og samfundsvidenskab > Uddannelse. Pædagogik > Uddannelsessystemer og uddannelsesstruktur
- Samfund og samfundsvidenskab > Uddannelse. Pædagogik > Uddannelsesstrategier og uddannelsespolitik
- Samfund og samfundsvidenskab > Uddannelse. Pædagogik > Uddannelsesadministration og uddannelsesorganisering > Undervisningspersonale
- Samfund og samfundsvidenskab > Uddannelse. Pædagogik > Skoler > Grundskoler og skoler for mellemtrinnet
- Samfund og samfundsvidenskab > Uddannelse. Pædagogik > Højere uddannelse > Læreruddannelse
- Samfund og samfundsvidenskab > Uddannelse. Pædagogik > Undervisningsfærdigheder og undervisningsmetoder > Kompetenceudvikling
- Økonomi, finans, erhvervsliv og ledelse > Industri og industrielle studier > Arbejdsforhold, sundhed og sikkerhed
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621