De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Pædagogik som fag og praksis

Bag om Pædagogik som fag og praksis

Denne lærebog henvender sig til faget Pædagogik i læreruddannelsen og beskriver fagets tretten centrale kundskabs- og færdighedsområder (CKF) ud fra en række forskellige faglige perspektiver. Mange af bogens kapitler anlægger et historisk blik og udreder lærerens handlemuligheder under forskellige betingelser. Et gennemgående tema i bogen er en opfattelse af pædagogik som en søgning mod -at finde det sted, hvor vi er-. Dette sker gennem anerkendelse af hver enkelt elevs forudsætninger, gennem inklusion i klassefællesskaber og gennem elevens egne erfaringer med læreprocesser, der forandrer og udvikler. Det er bogens præmis, at sådanne tilgange kan styrke elevernes lyst til at lære og til nysgerrigt at opspore viden. Pædagogik er imidlertid også en afvisning af fordomme og stigmatisering, kritik af social nød og et sigte om at fremme demokratiske relationer mellem voksne og børn, hvilket kan ses som et andet gennemgående tema gennem bogens kapitler.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788759324325
  • Beskyttelse:
  • DRM
  • Udgivet:
  • 1. august 2012
  • Straks på e-mail.

Normalpris

Abonnementspris

- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding

Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.

Beskrivelse af Pædagogik som fag og praksis

Denne lærebog henvender sig til faget Pædagogik i læreruddannelsen og beskriver fagets tretten centrale kundskabs- og færdighedsområder (CKF) ud fra en række forskellige faglige perspektiver.
Mange af bogens kapitler anlægger et historisk blik og udreder lærerens handlemuligheder under forskellige betingelser. Et gennemgående tema i bogen er en opfattelse af pædagogik som en søgning mod -at finde det sted, hvor vi er-.
Dette sker gennem anerkendelse af hver enkelt elevs forudsætninger, gennem inklusion i klassefællesskaber og gennem elevens egne erfaringer med læreprocesser, der forandrer og udvikler. Det er bogens præmis, at sådanne tilgange kan styrke elevernes lyst til at lære og til nysgerrigt at opspore viden.
Pædagogik er imidlertid også en afvisning af fordomme og stigmatisering, kritik af social nød og et sigte om at fremme demokratiske relationer mellem voksne og børn, hvilket kan ses som et andet gennemgående tema gennem bogens kapitler.

Brugerbedømmelser af Pædagogik som fag og praksis



Find lignende bøger