- Indbinding:
- Hæftet
- Sideantal:
- 436
- Udgivet:
- 8. juni 2017
- Udgave:
- 1
- Størrelse:
- 167x240x30 mm.
- Vægt:
- 906 g.
- 1-3 hverdage.
- 25. november 2024
På lager
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af På ulige fod
PISA-undersøgelser har vist det mange gange: Etniske minoritetsbørn klarer sig dårligt i den danske folkeskole. FN’s komité mod racediskrimination, CERD, har kritiseret Danmark for forskelsbehandling af etniske minoritetselever og deres manglende repræsentation i det danske curriculum. I På ulige fod viser kultursociolog Christian Horst, at der er en sammenhæng mellem disse to forhold.
Samfundets flerkulturalitet er usynlig i folkeskolens centrale styringstekster. Når de etniske minoritetselever bliver synlige i teksterne, er det i særpositioner. Den etnisk danske elev er målestok for den normale elev og sætter rammerne for en almen læringssituation, hvor de etniske minoritetselever er på ulige fod med etnisk danske elever. Derfor kan man tale om institutionel og strukturel forskelsbehandling eller diskrimination.
Christian Horst belyser, hvordan universelle værdier som ligestilling og ligebehandling underlægges nationale interesser, der fungerer som et forsvar for og en legitimering af forskelsbehandling – i uddannelsessystemet og i hele samfundet. Det kommer til udtryk i fortolkningskampe om integration, der har afgørende indflydelse på etniske minoritetsbørns vilkår og muligheder i Danmark.
Samfundets flerkulturalitet er usynlig i folkeskolens centrale styringstekster. Når de etniske minoritetselever bliver synlige i teksterne, er det i særpositioner. Den etnisk danske elev er målestok for den normale elev og sætter rammerne for en almen læringssituation, hvor de etniske minoritetselever er på ulige fod med etnisk danske elever. Derfor kan man tale om institutionel og strukturel forskelsbehandling eller diskrimination.
Christian Horst belyser, hvordan universelle værdier som ligestilling og ligebehandling underlægges nationale interesser, der fungerer som et forsvar for og en legitimering af forskelsbehandling – i uddannelsessystemet og i hele samfundet. Det kommer til udtryk i fortolkningskampe om integration, der har afgørende indflydelse på etniske minoritetsbørns vilkår og muligheder i Danmark.
Brugerbedømmelser af På ulige fod
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen På ulige fod findes i følgende kategorier:
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621