De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Neuropædagogik

- om kompliceret læring

Bag om Neuropædagogik

Både børn og voksne kender til problemer med at slås med stoffet, når nyt skal læres. For nogle er læreprocesserne i forbindelse med basale færdigheder som det at lære at læse, skrive og regne forbundet med mange vanskeligheder, men det kan der gøres noget ved. Mange med læringsvanskeligheder påtager sig af sig selv skylden, når deres læring mislykkes. De føler sig dumme og anderledes, på trods af, at de er lige så begavede som andre. De har bare en mere kompliceret måde at lære på. Denne pædagogiske udfordring søger Neuropædagogik at belyse, ikke alene ved at fokusere på årsagerne, men også ved at give anvisninger på, hvad der kan gøres ved dem. Bogen giver i de første kapitler en central indføring i neurologiske aspekter af læring, hukommelse og glemsel, af hjernens samspil med sanserne, af relationerne mellem sprog og tænkning og af emotionel udvikling. Anden del af bogen beskriver diagnosticering af dysleksi, dyskalkuli og dyspraksi, som omhandler henholdsvis læsning, regning og skrivning, og den belyser årsager, symptomer og forslag til afhjælpning af disse problemer, som kan optræde enkeltvis, men ikke sjældent også samtidig. Bogen er skrevet af to svenske psykologer Björn Adler, der er neuropsykolog og leder af DyskalkyliCentrum Sverige og Hanna Holmgren, der er klinisk psykolog. Den er oversat fra svensk af Jens Holm Madsen, cand.mag. og ekstern lektor i pædagogik ved Københavns Universitet. Redigeret af Signe Holm-Larsen og Jens Holm Madsen.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771601497
  • Beskyttelse:
  • DRM
  • Udgivet:
  • 1. august 2003
  • Straks på e-mail.

Normalpris

Abonnementspris

- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding

Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.

Beskrivelse af Neuropædagogik

Både børn og voksne kender til problemer med at slås med stoffet, når nyt skal læres. For nogle er læreprocesserne i forbindelse med basale færdigheder som det at lære at læse, skrive og regne forbundet med mange vanskeligheder, men det kan der gøres noget ved.
Mange med læringsvanskeligheder påtager sig af sig selv skylden, når deres læring mislykkes. De føler sig dumme og anderledes, på trods af, at de er lige så begavede som andre. De har bare en mere kompliceret måde at lære på. Denne pædagogiske udfordring søger Neuropædagogik at belyse, ikke alene ved at fokusere på årsagerne, men også ved at give anvisninger på, hvad der kan gøres ved dem.
Bogen giver i de første kapitler en central indføring i neurologiske aspekter af læring, hukommelse og glemsel, af hjernens samspil med sanserne, af relationerne mellem sprog og tænkning og af emotionel udvikling. Anden del af bogen beskriver diagnosticering af dysleksi, dyskalkuli og dyspraksi, som omhandler henholdsvis læsning, regning og skrivning, og den belyser årsager, symptomer og forslag til afhjælpning af disse problemer, som kan optræde enkeltvis, men ikke sjældent også samtidig.
Bogen er skrevet af to svenske psykologer Björn Adler, der er neuropsykolog og leder af DyskalkyliCentrum Sverige og Hanna Holmgren, der er klinisk psykolog. Den er oversat fra svensk af Jens Holm Madsen, cand.mag. og ekstern lektor i pædagogik ved Københavns Universitet.
Redigeret af Signe Holm-Larsen og Jens Holm Madsen.

Brugerbedømmelser af Neuropædagogik



Find lignende bøger
Bogen Neuropædagogik findes i følgende kategorier: