De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Neuropædagogik med mennesket i centrum

- Relationer, neuroner og emotioner

Bag om Neuropædagogik med mennesket i centrum

Denne bog handler om, hvordan neuropædagogikken kan sætte nye perspektiver på det pædagogiske og special- og socialpædagogiske arbejde med børn, unge og voksne. Den giver et bud på, hvordan neurovidenskabelig forskning kan øge kvaliteten af arbejdet med mennesker. I det neuropædagogiske arbejde er der fokus på livskvalitet, mestring, udvikling og læring. Det primære fokus er på omgivelserne og relationerne, og hvordan de professionelle kan facilitere hjerneglade og anerkendende rammer for liv og læring. De professionelles tanker og handlinger har altafgørende betydning for, om den anden vokser og gror. For det er i relationen, at kimen og lysten til at lære og udvikle sig fødes. Bogen præsenterer det neuropædagogiske genstandsfelt samt en række konkrete metoder i det neuropædagogiske arbejde. Anni Mortensen er leder af Neuropædagogisk Kompetencecenter ved University College Nordjylland. Hun er uddannet sygeplejerske, har en master i læreprocesser og en ph.d. i neuropædagogik og inklusionsdifferentiering. Anni har specialiseret sig i formidling af neurovidenskabelig forskning til det pædagogiske område. Relationsprofessionsseriens omdrejningspunkt er kvalificeringen af det relationelle arbejde. Relationskompetente lærere og pædagoger har afgørende betydning for børns læring og livsforløb. Den pædagogiske relationsprofessionalisme er drivkraften i børnenes udvikling og læring, fordi en afbalanceret og følelsesmæssig kontakt skaber den nødvendige tryghed, så barnet tør takke ja til at deltage i det store sociale, kulturelle og inkluderende læringsfællesskab. Seriens udgivelser henvender sig primært til relationsprofessionelle i den pædagogiske verden - børnehave, vuggestue og folkeskole - men også professionelle, der arbejder inden for ungdomsuddannelser, familievejledning, ældrecenter, fysio- og ergoterapi, sundhedspleje og det sociale område kan have glæde af at læse med.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771609288
  • Indbinding:
  • Paperback
  • Sideantal:
  • 168
  • Udgivet:
  • 18. juli 2019
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 170x240x11 mm.
  • Vægt:
  • 430 g.
  • 1-5 hverdage.
  • 27. november 2024
På lager

Normalpris

Abonnementspris

- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding

Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.

Beskrivelse af Neuropædagogik med mennesket i centrum

Denne bog handler om, hvordan neuropædagogikken kan sætte nye perspektiver på det pædagogiske og special- og socialpædagogiske arbejde med børn, unge og voksne. Den giver et bud på, hvordan neurovidenskabelig forskning kan øge kvaliteten af arbejdet med mennesker.
I det neuropædagogiske arbejde er der fokus på livskvalitet, mestring, udvikling og læring. Det primære fokus er på omgivelserne og relationerne, og hvordan de professionelle kan facilitere hjerneglade og anerkendende rammer for liv og læring. De professionelles tanker og handlinger har altafgørende betydning for, om den anden vokser og gror. For det er i relationen, at kimen og lysten til at lære og udvikle sig fødes.
Bogen præsenterer det neuropædagogiske genstandsfelt samt en række konkrete metoder i det neuropædagogiske arbejde.
Anni Mortensen er leder af Neuropædagogisk Kompetencecenter ved University College Nordjylland. Hun er uddannet sygeplejerske, har en master i læreprocesser og en ph.d. i neuropædagogik og inklusionsdifferentiering. Anni har specialiseret sig i formidling af neurovidenskabelig forskning til det pædagogiske område.
Relationsprofessionsseriens omdrejningspunkt er kvalificeringen af det relationelle arbejde.
Relationskompetente lærere og pædagoger har afgørende betydning for børns læring og livsforløb. Den pædagogiske relationsprofessionalisme er drivkraften i børnenes udvikling og læring, fordi en afbalanceret og følelsesmæssig kontakt skaber den nødvendige tryghed, så barnet tør takke ja til at deltage i det store sociale, kulturelle og inkluderende læringsfællesskab.
Seriens udgivelser henvender sig primært til relationsprofessionelle i den pædagogiske verden - børnehave, vuggestue og folkeskole - men også professionelle, der arbejder inden for ungdomsuddannelser, familievejledning, ældrecenter, fysio- og ergoterapi, sundhedspleje og det sociale område kan have glæde af at læse med.

Brugerbedømmelser af Neuropædagogik med mennesket i centrum