De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Narrativ skoleledelse

- Samarbejdet om den åbne skole

Bag om Narrativ skoleledelse

International skoleforskning viser, at ledelsens aktive deltagelse i evaluering og udvikling af skolens undervisning og pædagogik har afgørende betydning for elevernes resultater. Den seneste folkeskolereform markerer store forventninger til ledelsens rolle i et kvalitetsløft af skolen.En folkeskoles ledelse kan ikke løfte opgaven alene, men må facilitere et bredt samarbejde. Dette kræver indsigt i en mangfoldighed af forskellige læringsmiljøer, professioner og deres faglige selvfortællinger. Det er ledelsens opgave at understøtte og fremme den røde tråd i en skoles virksomhed og skabe en sammenhængende fortælling, der kan favne og inspirere såvel medarbejdere, elever, forældre som lokalsamfund. I fortællingen om effektiv skoleledelse indgår i dag kompetencer til at lede mål- og resultatstyringsprocesser samt evaluerings- og feedbackprocesser. Styrker og faldgrupper ved mål- og resultatstyring behandles indgående igennem bogen, ligesom der sættes fokus på centrale dilemmaer i aktuel skoleledelse, fx omkring inklusion, kontrol og forældreinddragelse. Narrativ skoleledelse bringer analyser og praksiseksempler fra ledelsens hverdag i den kommunale folkeskole.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788759324059
  • Indbinding:
  • Paperback
  • Sideantal:
  • 218
  • Udgivet:
  • 15. oktober 2016
  • Størrelse:
  • 161x233x15 mm.
  • Vægt:
  • 402 g.
  • 1-3 hverdage.
  • 21. november 2024
På lager

Normalpris

Abonnementspris

- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding

Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.

Beskrivelse af Narrativ skoleledelse

International skoleforskning viser, at ledelsens aktive deltagelse i evaluering og udvikling af skolens undervisning og pædagogik har afgørende betydning for elevernes resultater. Den seneste folkeskolereform markerer store forventninger til ledelsens rolle i et kvalitetsløft af skolen.En folkeskoles ledelse kan ikke løfte opgaven alene, men må facilitere et bredt samarbejde. Dette kræver indsigt i en mangfoldighed af forskellige læringsmiljøer, professioner og deres faglige selvfortællinger. Det er ledelsens opgave at understøtte og fremme den røde tråd i en skoles virksomhed og skabe en sammenhængende fortælling, der kan favne og inspirere såvel medarbejdere, elever, forældre som lokalsamfund.
I fortællingen om effektiv skoleledelse indgår i dag kompetencer til at lede mål- og resultatstyringsprocesser samt evaluerings- og feedbackprocesser. Styrker og faldgrupper ved mål- og resultatstyring behandles indgående igennem bogen, ligesom der sættes fokus på centrale dilemmaer i aktuel skoleledelse, fx omkring inklusion, kontrol og forældreinddragelse.
Narrativ skoleledelse bringer analyser og praksiseksempler fra ledelsens hverdag i den kommunale folkeskole.

Brugerbedømmelser af Narrativ skoleledelse