Myteland i 1800-tallets kunst
- Beatrice, Gretchen, Mignon, Ophelia og andre skikkelser i billedkunstens mesterværker
- Indbinding:
- Hæftet
- Sideantal:
- 324
- Udgivet:
- 18. december 2023
- Udgave:
- 1
- Størrelse:
- 147x210x18 mm.
- Vægt:
- 510 g.
- 1-3 hverdage.
- 23. november 2024
På lager
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Myteland i 1800-tallets kunst
Bogen søger ind i 14 fortællinger, der har betydet meget i vores kulturelle horisont, og som er blevet skildret igen og igen i 1800-tallets billedkunst. Nogle er fra antikken, andre fra litteraturens verden, andre fra det kristne univers. Det er historierne om Roger og Angelica, Apollon og Daphne, Wilhelm og Mignon, Faust og Gretchen, Jason og Medea, Ferdinand og Miranda, Hamlet og Ophelia, Susanne og de ældre, Paolo og Francesca, Dante og Beatrice, Salome og Johannes Døberen, Tristan og Isolde, Sappho og endelig faunen. Den gode kunst skaber aktive dialoger med myterne. Hvad sker der med kvindeskikkelserne i kunstnernes fortolkninger? Hvordan bringes myterne i spil, så 1800-tallets komplekse virkelighed også anes i billederne? Er der muligheder for at folde sit væsen ud? Hvordan er forholdene mellem realiteter og ideelle forestillinger?
Uddrag af bogen
Mignon. Sårbarhed og styrke. Englekarakter eller buksepige. Eugène-Louis Aizelins Mignon fra 1881 sidder på en skammel som i et hjørne af Wilhelms stue. Hun har trukket det ene knæ op … Ansigtet er sænket lidt med et fast bestemt udtryk. Hun virker tavs, lyttende, med anspændt energi. Det er en levende dialog med Goethes karakteristik af den hemmelighedsfulde og trohjertede pige. Hårets viltre lange lokker virker formildende på det lidt strenge udtryk. Hun er klædt i en bluse med pufærmer, en vest med snøreluk, et skørt i ret kraftigt stof. Under skamlen er flere ting bunket sammen, et musikinstrument og et sammenfoldet tæppe. Det er tegnene på hendes betydningsfulde sange og på æggedansen. … Aizelin bevæger sig i mellemrummene mellem det fast klassicistiske med kompositionen holdt indenfor en visuel blok form, noget drømmende romantisk med længselsindhold og det nærsynede realistiske … Det er salonpassende, men det er også en god indgang til Goethes univers, til at lære Mignon at kende.
Om forfatteren
Gitte Tandrup (f. 1956) er kunsthistoriker, mag.art. fra Københavns og Aarhus Universitet og står for foredrag med eksistentiel søgen i billedkunsten. Artikler især i Kunstmagasinet Janus. Bøger: Zigzag mod solen om Vilhelm Bjerke Petersen, 1998; Idioten og stjernedyret om Harvey Martin, 2001 (med Leo Tandrup); Kandinsky, Klee, Ernst Dali, 2009; Delacroix, Courbet, Manet, Cézanne, 2010; Caravaggio. Farlige billeder, 2012; Botticelli. Floras bud, 2021; Lær at se på kunst med Rafael. Indgange til billedsprog med eksempler fra renæssance og nutid, 2021; Malermester Giotto. 2022; Billedhugger Praxiteles, 2022.
Uddrag af bogen
Mignon. Sårbarhed og styrke. Englekarakter eller buksepige. Eugène-Louis Aizelins Mignon fra 1881 sidder på en skammel som i et hjørne af Wilhelms stue. Hun har trukket det ene knæ op … Ansigtet er sænket lidt med et fast bestemt udtryk. Hun virker tavs, lyttende, med anspændt energi. Det er en levende dialog med Goethes karakteristik af den hemmelighedsfulde og trohjertede pige. Hårets viltre lange lokker virker formildende på det lidt strenge udtryk. Hun er klædt i en bluse med pufærmer, en vest med snøreluk, et skørt i ret kraftigt stof. Under skamlen er flere ting bunket sammen, et musikinstrument og et sammenfoldet tæppe. Det er tegnene på hendes betydningsfulde sange og på æggedansen. … Aizelin bevæger sig i mellemrummene mellem det fast klassicistiske med kompositionen holdt indenfor en visuel blok form, noget drømmende romantisk med længselsindhold og det nærsynede realistiske … Det er salonpassende, men det er også en god indgang til Goethes univers, til at lære Mignon at kende.
Om forfatteren
Gitte Tandrup (f. 1956) er kunsthistoriker, mag.art. fra Københavns og Aarhus Universitet og står for foredrag med eksistentiel søgen i billedkunsten. Artikler især i Kunstmagasinet Janus. Bøger: Zigzag mod solen om Vilhelm Bjerke Petersen, 1998; Idioten og stjernedyret om Harvey Martin, 2001 (med Leo Tandrup); Kandinsky, Klee, Ernst Dali, 2009; Delacroix, Courbet, Manet, Cézanne, 2010; Caravaggio. Farlige billeder, 2012; Botticelli. Floras bud, 2021; Lær at se på kunst med Rafael. Indgange til billedsprog med eksempler fra renæssance og nutid, 2021; Malermester Giotto. 2022; Billedhugger Praxiteles, 2022.
Brugerbedømmelser af Myteland i 1800-tallets kunst
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Myteland i 1800-tallets kunst findes i følgende kategorier:
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621