De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Musik som udtryksform

Bag om Musik som udtryksform

"... interessant for alle, der beskæftiger sig med musik for børn og unge."   Kirsten Thorning Thagaard, DBC     Æstetiske og skabende aktiviteter spiller en vigtig rolle i dansk pædagogisk tradition, og ikke mindst musik og drama har derfor altid været centrale kultur- og aktivitetsfag i pædagoguddannelsen. I den nye pædagoguddannelse, der trådte i kraft i 2007, er fagområderne musik og drama blevet forenet i det nye fag ”Udtryk, musik og drama”.   Et vigtigt spørgsmål for det nye fags undervisere er, hvordan meningsgivende forløb skal se ud, hvis de to fag skal kunne medvirke til dannelsen af det hele menneske. I Musik som udtryksform gives tre bud på, hvad man bør lægge vægt på: Den studerende skal blive i stand til selv at udtrykke sig gennem musik og drama og skal derfor udvikle faglige færdigheder på begge de to områder. Det bør desuden tydeliggøres, hvordan og hvorfor de to fag hver især kan udgøre en solid trædesten i et tværæstetisk forløb. Og endelig må man sørge for, at de to fag får mulighed for at ”kigge hinanden over skulderen” og trække på hinandens centrale begreber, teorier og færdigheder. Musik som udtryksform er, som titlen angiver, en grundbog til musikdelen af faget og dens kernefaglighed. Bogen rummer kapitler om  bl.a. børns og unges tilegnelse af det musikalske sprog, musikkens grundbegreber og virkemidler, de forskellige aldersgruppers forhold til musik, musikkens og stemmens udtryksmuligheder og de pædagogiske muligheder, der ligger i ungdomskulturernes særlige forhold til musik. Samtidig trækkes der undervejs linjer til dramadimensionen i det nye fag.   Elsebeth Kirk er cand.mag. i musik og voksenpædagogik og seminarielektor på pædagoguddannelsen ved VIA University College, Pædagoguddannelsen Jydsk. Hun er forfatter til flere bøger og artikler om musik.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788741252162
  • Indbinding:
  • Hæftet
  • Sideantal:
  • 286
  • Udgivet:
  • 23. februar 2009
  • Udgave:
  • 1
  • 1-2 hverdage.
  • 28. december 2024
På lager
Forlænget returret til d. 31. januar 2025
  •  

    Kan ikke leveres inden jul.
    Køb nu og print et gavebevis

Normalpris

Abonnementspris

- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding

Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.

Beskrivelse af Musik som udtryksform

"... interessant for alle, der beskæftiger sig med musik for børn og unge."
 
Kirsten Thorning Thagaard, DBC
 
 
Æstetiske og skabende aktiviteter spiller en vigtig rolle i dansk pædagogisk tradition, og ikke mindst musik og drama har derfor altid været centrale kultur- og aktivitetsfag i pædagoguddannelsen. I den nye pædagoguddannelse, der trådte i kraft i 2007, er fagområderne musik og drama blevet forenet i det nye fag ”Udtryk, musik og drama”.
 
Et vigtigt spørgsmål for det nye fags undervisere er, hvordan meningsgivende forløb skal se ud, hvis de to fag skal kunne medvirke til dannelsen af det hele menneske. I Musik som udtryksform gives tre bud på, hvad man bør lægge vægt på: Den studerende skal blive i stand til selv at udtrykke sig gennem musik og drama og skal derfor udvikle faglige færdigheder på begge de to områder. Det bør desuden tydeliggøres, hvordan og hvorfor de to fag hver især kan udgøre en solid trædesten i et tværæstetisk forløb. Og endelig må man sørge for, at de to fag får mulighed for at ”kigge hinanden over skulderen” og trække på hinandens centrale begreber, teorier og færdigheder.

Musik som udtryksform er, som titlen angiver, en grundbog til musikdelen af faget og dens kernefaglighed. Bogen rummer kapitler om  bl.a. børns og unges tilegnelse af det musikalske sprog, musikkens grundbegreber og virkemidler, de forskellige aldersgruppers forhold til musik, musikkens og stemmens udtryksmuligheder og de pædagogiske muligheder, der ligger i ungdomskulturernes særlige forhold til musik. Samtidig trækkes der undervejs linjer til dramadimensionen i det nye fag.
 
Elsebeth Kirk er cand.mag. i musik og voksenpædagogik og seminarielektor på pædagoguddannelsen ved VIA University College, Pædagoguddannelsen Jydsk. Hun er forfatter til flere bøger og artikler om musik.

Brugerbedømmelser af Musik som udtryksform



Find lignende bøger
Bogen Musik som udtryksform findes i følgende kategorier: