Moden i Danmark gennem 400 år
- Bind I og II
- Indbinding:
- Indbundet
- Sideantal:
- 504
- Udgivet:
- 18. marts 2022
- Udgave:
- 1
- 1-3 hverdage.
- 28. december 2024
På lager
Forlænget returret til d. 31. januar 2025
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Moden i Danmark gennem 400 år
Kan købes samlet eller enkeltvis:
Bind I (1660-1900 | Status – Luksus – Velklædt): 9788712067221
Bind II (1900-2000 | Chik – Smart – Moderne): 9788712067238
ISBN samlet: 9788712061090
Moden i Danmark er en ny dansk modehistorie. Over to bind fortæller værkets forfattere om klædedragtens kultur- og designhistorie i Danmark og om, hvordan 400 års danskere har klædt sig, når de ville være med på moden – og hvorfor.
Forfatterne giver et forrygende indblik i tøj og tilbehør til hverdag og fest blandt høj og lav – fra 1600-tallets adelsmode til de almindelige tøjforbrugere i dag. Værket giver en bred kultur- og stilhistorisk indføring i modens Danmark og viser, hvad det til forskellige tider for forskellige befolkningsgrupper har betydet at følge moden, og hvordan man har brugt mode til at udtrykke rang, stand og identitet eller forfølge drømme og idealer.
I det første bind fortæller Mikkel Venborg Pedersen om perioden fra 1600-tallet til begyndelsen af 1900-tallet. Moden var endnu ikke blevet et massefænomen, og det var især samfundets eliter, som havde mulighed for at følge de internationale forbilleder. Men andre grupper i samfundet udtrykte sig også gennem klædedragten.
Marie Riegels Melchior fortæller i det andet bind om vores egen tid, fra begyndelsen af 1900-tallet til i dag, hvor moden er blevet et almindeligt forbrugsfænomen, og der opstår en dansk modeindustri. I dag er danskernes tilgang til mode mangfoldig, og forbrug med omtanke er blevet en dyd, mere end en økonomisk nødvendighed.
Mikkel Venborg Pedersen (f. 1970) er ph.d., dr.phil. og seniorforsker på Nationalmuseet med speciale i dansk og europæisk kultur – ikke mindst dragt og mode – i 1600-1900-tallet. Forfatter til bl.a. Luksus. Forbrug og kolonier i Danmark i det 18. århundrede (2013) og Den perfekte gentleman – Mænd, stil og idealer i verden af i går (2018).
Marie Riegels Melchior (f. 1974) er ph.d. og lektor i europæisk etnologi ved Københavns Universitet med speciale i dansk kulturhistorie i 1900-2000-tallet med særlig fokus på mode- og beklædningskultur. Forfatter til bl.a. Dansk på mode. Fortællinger om design, identitet og historie i og omkring dansk modeindustri (2013).
Bind I (1660-1900 | Status – Luksus – Velklædt): 9788712067221
Bind II (1900-2000 | Chik – Smart – Moderne): 9788712067238
ISBN samlet: 9788712061090
Moden i Danmark er en ny dansk modehistorie. Over to bind fortæller værkets forfattere om klædedragtens kultur- og designhistorie i Danmark og om, hvordan 400 års danskere har klædt sig, når de ville være med på moden – og hvorfor.
Forfatterne giver et forrygende indblik i tøj og tilbehør til hverdag og fest blandt høj og lav – fra 1600-tallets adelsmode til de almindelige tøjforbrugere i dag. Værket giver en bred kultur- og stilhistorisk indføring i modens Danmark og viser, hvad det til forskellige tider for forskellige befolkningsgrupper har betydet at følge moden, og hvordan man har brugt mode til at udtrykke rang, stand og identitet eller forfølge drømme og idealer.
I det første bind fortæller Mikkel Venborg Pedersen om perioden fra 1600-tallet til begyndelsen af 1900-tallet. Moden var endnu ikke blevet et massefænomen, og det var især samfundets eliter, som havde mulighed for at følge de internationale forbilleder. Men andre grupper i samfundet udtrykte sig også gennem klædedragten.
Marie Riegels Melchior fortæller i det andet bind om vores egen tid, fra begyndelsen af 1900-tallet til i dag, hvor moden er blevet et almindeligt forbrugsfænomen, og der opstår en dansk modeindustri. I dag er danskernes tilgang til mode mangfoldig, og forbrug med omtanke er blevet en dyd, mere end en økonomisk nødvendighed.
Mikkel Venborg Pedersen (f. 1970) er ph.d., dr.phil. og seniorforsker på Nationalmuseet med speciale i dansk og europæisk kultur – ikke mindst dragt og mode – i 1600-1900-tallet. Forfatter til bl.a. Luksus. Forbrug og kolonier i Danmark i det 18. århundrede (2013) og Den perfekte gentleman – Mænd, stil og idealer i verden af i går (2018).
Marie Riegels Melchior (f. 1974) er ph.d. og lektor i europæisk etnologi ved Københavns Universitet med speciale i dansk kulturhistorie i 1900-2000-tallet med særlig fokus på mode- og beklædningskultur. Forfatter til bl.a. Dansk på mode. Fortællinger om design, identitet og historie i og omkring dansk modeindustri (2013).
Brugerbedømmelser af Moden i Danmark gennem 400 år
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621