De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage
Bag om Mobning

Denne antologi præsenterer den nyeste danske forskning om mobning i skolen. Mobning har som fælles udgangspunkt, at mobning ikke skal forstås i individualiserede fænomener som fx særlige personlighedsstrukturer eller særligt onde børn, men i stedet som en forlængelse af den sociale eksklusionsangst, der udvikler sig i sociale sammenhænge. Mobning ulmer i processer mellem deltagere i grupper, der er henvist til at fungere sammen - når grupper af mennesker føler sig pressede og usikre på om de er i færd med at blive skubbet ud af fællesskabet, blusser den sociale angst op, og man kan risikere at gruppens deltagere vender sig destruktivt mod hinanden. Antologiens kapitler tager alle udgangspunkt i en empirisk og eksemplarisk case, hvorefter forskningsresultater formidles i form af analytiske pointer.  Antologien indeholder følgende kapitler: Mobning og social angst Forskudte mobbepositioner Mobning rammer hele familien Offer, gerningsmand og skoleelev Når mobning erindres og genfortælles En ny definition Kvantitative data om trivsel og tryhed Antologien er redigeret af Professor Dorte Marie Søndergaard og Lektor Jette Kofoed. Bidragyderne er alle forskere på DPU. Læs en anmeldelse af bogen på folkeskolen.dk her

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788741253343
  • Indbinding:
  • Hæftet
  • Sideantal:
  • 272
  • Udgivet:
  • 22. oktober 2009
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 153x231x18 mm.
  • Vægt:
  • 408 g.
  • 1-2 hverdage.
  • 25. november 2024
På lager

Normalpris

Abonnementspris

- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding

Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.

Beskrivelse af Mobning

Denne antologi præsenterer den nyeste danske forskning om mobning i skolen. Mobning har som fælles udgangspunkt, at mobning ikke skal forstås i individualiserede fænomener som fx særlige personlighedsstrukturer eller særligt onde børn, men i stedet som en forlængelse af den sociale eksklusionsangst, der udvikler sig i sociale sammenhænge. Mobning ulmer i processer mellem deltagere i grupper, der er henvist til at fungere sammen - når grupper af mennesker føler sig pressede og usikre på om de er i færd med at blive skubbet ud af fællesskabet, blusser den sociale angst op, og man kan risikere at gruppens deltagere vender sig destruktivt mod hinanden.
Antologiens kapitler tager alle udgangspunkt i en empirisk og eksemplarisk case, hvorefter forskningsresultater formidles i form af analytiske pointer.  Antologien indeholder følgende kapitler:
Mobning og social angst
Forskudte mobbepositioner
Mobning rammer hele familien
Offer, gerningsmand og skoleelev
Når mobning erindres og genfortælles
En ny definition
Kvantitative data om trivsel og tryhed
Antologien er redigeret af Professor Dorte Marie Søndergaard og Lektor Jette Kofoed. Bidragyderne er alle forskere på DPU.
Læs en anmeldelse af bogen på folkeskolen.dk her

Brugerbedømmelser af Mobning