Medier, politik og samfund
indgår i Statskundskab serien
- Indbinding:
- Hæftet
- Sideantal:
- 250
- Udgivet:
- 26. september 2016
- Udgave:
- 1
- Størrelse:
- 158x232x15 mm.
- Vægt:
- 483 g.
- 1-3 hverdage.
- 27. november 2024
På lager
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Medier, politik og samfund
Medierne omtales ofte som den fjerde statsmagt: en kulegravende, demokratisk institution, der holder politikere og magthavere under opsyn.
Men relationen mellem politik, medier og samfund er i praksis mere kompleks. Medierne ansporer magthaverne til at holde sig på måtten; men politikere, interesseorganisationer og andre magtfulde institutioner søger samtidig i høj grad at styre mediedagsordenen. Desuden er mediedækningen præget af, hvad der falder i offentlighedens smag. Endelig er spørgsmålet, hvad vi overhovedet forstår ved en medieoffentlighed i en virkelighed præget af sociale medier, hvor privatpersoner i vidt omfang genererer medieindholdet og kommunikerer om politik og samfundsforhold på nye måder.
Medier politik og samfund giver en indføring i mediernes samfundsmæssige betydning igennem i en række nedslag:
Det danske mediesystem
Medialiseringen af politik og samfund
Demokrati og offentlighed
Partierne og medierne
Nyhedsdækning og politik
Valgkampe og medier
Framing og politisk holdningsdannelse
Politisk deltagelse og viden
Interesseorganisationer og medier
Politisk aktivisme
Politiske skandaler
Nye medier og offentlighed
Redigeret af Thomas Olesen, lektor i statskundskab på Aarhus Universitet.
Men relationen mellem politik, medier og samfund er i praksis mere kompleks. Medierne ansporer magthaverne til at holde sig på måtten; men politikere, interesseorganisationer og andre magtfulde institutioner søger samtidig i høj grad at styre mediedagsordenen. Desuden er mediedækningen præget af, hvad der falder i offentlighedens smag. Endelig er spørgsmålet, hvad vi overhovedet forstår ved en medieoffentlighed i en virkelighed præget af sociale medier, hvor privatpersoner i vidt omfang genererer medieindholdet og kommunikerer om politik og samfundsforhold på nye måder.
Medier politik og samfund giver en indføring i mediernes samfundsmæssige betydning igennem i en række nedslag:
Det danske mediesystem
Medialiseringen af politik og samfund
Demokrati og offentlighed
Partierne og medierne
Nyhedsdækning og politik
Valgkampe og medier
Framing og politisk holdningsdannelse
Politisk deltagelse og viden
Interesseorganisationer og medier
Politisk aktivisme
Politiske skandaler
Nye medier og offentlighed
Redigeret af Thomas Olesen, lektor i statskundskab på Aarhus Universitet.
Brugerbedømmelser af Medier, politik og samfund
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Medier, politik og samfund findes i følgende kategorier:
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621