Mad og medier
- Indbinding:
- Hæftet
- Sideantal:
- 144
- Udgivet:
- 2. november 2021
- Udgave:
- 1
- Størrelse:
- 159x231x10 mm.
- Vægt:
- 268 g.
- 1-3 hverdage.
- 20. november 2024
På lager
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Mad og medier
Vi spiser mere og mere alene, mens folk samles i nye online madfællesskaber. Vi bruger generelt mindre og mindre tid på at lave mad, men tager og poster billeder af mad som aldrig før. Forbrugeren overvåges via de sociale medier af store og små fødevarevirksomheder, mens forbrugeren via de samme medier kan anmelde og shitstorme fødevareindustrien og restauranter, hvis de begår den mindste fejl. Paradokserne i det komplekse nutidige forhold mellem mad og medier er mange.
Mad og medier giver en grundlæggende indføring i det historiske aspekt af forholdet mellem mad og medier, og i hvordan forskellige food-celebrities i dag gør brug af medierne til at kommunikere deres budskab til forbrugerne. Forfatterne viser også, hvordan madæstetik er blevet en medieret kampplads, hvor idéer om den gode og dårlige madforbruger kommer til udtryk. Endelig sætter bogen fokus på de normer, der styrer opfattelsen af kønnenes forhold til mad – også i medierne.
Teoretisk tager bogen bl.a. udgangspunkt i sociologerne Michel Maffesoli, Andreas Reckwitz og Pierre Bourdieu. Bogen præsenterer forskning, der metodisk arbejder i krydsfeltet mellem tekstanalyse, interview og observation.
Bogen er til studerende, forskere og praktikere inden for medier, kommunikation og de æstetiske fag, sundhed og fødevarer, samfundsvidenskaberne samt det pædagogiske felt.
Mad og medier giver en grundlæggende indføring i det historiske aspekt af forholdet mellem mad og medier, og i hvordan forskellige food-celebrities i dag gør brug af medierne til at kommunikere deres budskab til forbrugerne. Forfatterne viser også, hvordan madæstetik er blevet en medieret kampplads, hvor idéer om den gode og dårlige madforbruger kommer til udtryk. Endelig sætter bogen fokus på de normer, der styrer opfattelsen af kønnenes forhold til mad – også i medierne.
Teoretisk tager bogen bl.a. udgangspunkt i sociologerne Michel Maffesoli, Andreas Reckwitz og Pierre Bourdieu. Bogen præsenterer forskning, der metodisk arbejder i krydsfeltet mellem tekstanalyse, interview og observation.
Bogen er til studerende, forskere og praktikere inden for medier, kommunikation og de æstetiske fag, sundhed og fødevarer, samfundsvidenskaberne samt det pædagogiske felt.
Brugerbedømmelser af Mad og medier
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Mad og medier findes i følgende kategorier:
- Business og læring > Videnskab
- Historie og samfund
- Krop og sind > Sundhed
- Kunst og kultur > Scenekunst > Internet og digitale medier
- Samfund og samfundsvidenskab > Samfund og kultur: generelt > Sociale og etiske spørgsmål > Sundhed, sygdom og afhængighed: sociale aspekter
- Lægevidenskab og sygepleje > Lægevidenskab: generelle emner > Folkesundhed og sygdomsforebyggelse > Folkesundhedsvidenskab > Diæt og ernæring
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621