De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Literacydidaktik

- Elever i literacyvanskeligheder

Bag om Literacydidaktik

Denne bog udfolder og diskuterer literacybegrebet i forhold til elever i literacyvanskeligheder. Hvad vil det sige at være i literacyvanskeligheder? Er det det samme som at være i læse- og skrivevanskeligheder? Hvad er det særlige ved begrebet literacyvanskeligheder? Bogen giver et bud på dette, og peger på, hvordan et fokus på literacyvanskeligheder kan bidrage til en literacydidaktik til gavn for alle elever - også elever i egentlige literacyvanskeligheder (herunder også ordblindhed/dysleksi). I bogen stiller forskere og praktikere skarpt på de forskellige dimensioner i literacybegrebet og relaterer dem til literacyvanskeligheder. Der præsenteres cases og ideer fra pædagogisk praksis, som kan inspirere til egen praksis i forskellige fag og på tværs af fag, idet der er fokus på, at eleverne er aktive og menings- og betydningsskabende både receptivt og produktivt. Elever udvikler deres literacy gennem deltagelse i betydningsskabende og kommunikative processer i og på tværs af kontekster - også når de er i literacyvanskeligheder. Sidstnævnte gruppe har imidlertid brug for en eksplicit undervisning, som trygt guider dem og stilladserer deres læring og literacy. Det ønsker denne bog at bidrage til. Bogen er den femte i serien Literacy og læring i fokus. Øvrige titler er Literacy og læringsmål i dagtilbud og børnehaveklasse, Literacy og læringsmål i indskolingen, Literacydidaktik i fagene på mellemtrinnet og Literacydidaktik i fagene i udskolingen.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788772341460
  • Beskyttelse:
  • DRM
  • Udgivet:
  • 30. januar 2021
  • Straks på e-mail.

Normalpris

Abonnementspris

- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding

Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.

Beskrivelse af Literacydidaktik

Denne bog udfolder og diskuterer literacybegrebet i forhold til elever i literacyvanskeligheder. Hvad vil det sige at være i literacyvanskeligheder? Er det det samme som at være i læse- og skrivevanskeligheder? Hvad er det særlige ved begrebet literacyvanskeligheder? Bogen giver et bud på dette, og peger på, hvordan et fokus på literacyvanskeligheder kan bidrage til en literacydidaktik til gavn for alle elever - også elever i egentlige literacyvanskeligheder (herunder også ordblindhed/dysleksi).
I bogen stiller forskere og praktikere skarpt på de forskellige dimensioner i literacybegrebet og relaterer dem til literacyvanskeligheder. Der præsenteres cases og ideer fra pædagogisk praksis, som kan inspirere til egen praksis i forskellige fag og på tværs af fag, idet der er fokus på, at eleverne er aktive og menings- og betydningsskabende både receptivt og produktivt.
Elever udvikler deres literacy gennem deltagelse i betydningsskabende og kommunikative processer i og på tværs af kontekster - også når de er i literacyvanskeligheder. Sidstnævnte gruppe har imidlertid brug for en eksplicit undervisning, som trygt guider dem og stilladserer deres læring og literacy. Det ønsker denne bog at bidrage til.
Bogen er den femte i serien Literacy og læring i fokus. Øvrige titler er Literacy og læringsmål i dagtilbud og børnehaveklasse, Literacy og læringsmål i indskolingen, Literacydidaktik i fagene på mellemtrinnet og Literacydidaktik i fagene i udskolingen.

Brugerbedømmelser af Literacydidaktik