Ledelse i Morgen, Nr. 8. Maj 2018. 21. årgang. Tema: Ledelse af den styrkede pædagogiske læreplan
- Straks på e-mail.
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Ledelse i Morgen, Nr. 8. Maj 2018. 21. årgang. Tema: Ledelse af den styrkede pædagogiske læreplan
Dette nummer af tidsskriftet Ledelse i Morgen indeholder følgende artikler:
Faglig ledelse tæt på børnene – small data, evaluering og kvalitet
Af Tommy Hansen og Kristian Gylling Olesen
Denne artikels udgangspunkt er faglig ledelse set i et børneperspektiv som en ledelseskapacitet, der løbende skal mobiliseres i arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan. Databaseret evaluering er et redskab, der gør det muligt for pædagogiske ledere at udøve faglig ledelse tæt på børnene, og artiklen beskriver, hvordan man indsamler data om børnenes oplevelser og aktivt bruger dem i de faglige samtaler med de pædagogiske medarbejdere.
En stærk lærings- og evalueringskultur forudsætter feedback i hverdagen
Af Dorthe Andersen
Denne artikel handler om, hvordan en læringskultur med fokus på feedback kan være med til at styrke kvaliteten i dagtilbuddene. En evalueringskultur skal sigte mod at være forbedringsorienteret frem for resultatorienteret, og lederens rolle er at være helt tæt på den pædagogiske praksis. Artiklen beskriver, hvad lederen bør fokusere på i en kvalitetsbevidst lærings- og evalueringskultur.
Mål og målformuleringer for læringsmiljøer
Af Suzanne Krogh og Søren Smidt
Denne artikel handler om, hvordan målformulering i forhold til den daglige praksis fremmer refleksion over, hvad arbejdet skal føre til, og hvad ledere og medarbejdere vil opnå med deres daglige praksis. Artiklen fokuserer på, hvordan man oversætter kommunale og nationale mål og knytter dem til den konkrete børnegruppe, og giver konkrete anvisninger til formuleringen af mål.
Læreplanen som redskab for faglig ledelse af professionelle læringsfællesskaber
Af Stine Elverkilde og Søren Voxted
Denne artikel handler om, hvordan læreplanen skal fungere som et redskab, der understøtter det pædagogiske personale og ledelsens arbejde. Det kræver, at målene konkretiseres, gøres forståelige og tilpasses den lokale kontekst. Artiklen ser professionelle læringsfællesskaber som en måde, hvorpå man kan skærpe et fælles fokus på og sprog for læring og derigennem udvikle læringsmiljøer, der gavner børnene.
Anmeldelse af Tænk vildt
Af Peter Andersen
Faglig ledelse tæt på børnene – small data, evaluering og kvalitet
Af Tommy Hansen og Kristian Gylling Olesen
Denne artikels udgangspunkt er faglig ledelse set i et børneperspektiv som en ledelseskapacitet, der løbende skal mobiliseres i arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan. Databaseret evaluering er et redskab, der gør det muligt for pædagogiske ledere at udøve faglig ledelse tæt på børnene, og artiklen beskriver, hvordan man indsamler data om børnenes oplevelser og aktivt bruger dem i de faglige samtaler med de pædagogiske medarbejdere.
En stærk lærings- og evalueringskultur forudsætter feedback i hverdagen
Af Dorthe Andersen
Denne artikel handler om, hvordan en læringskultur med fokus på feedback kan være med til at styrke kvaliteten i dagtilbuddene. En evalueringskultur skal sigte mod at være forbedringsorienteret frem for resultatorienteret, og lederens rolle er at være helt tæt på den pædagogiske praksis. Artiklen beskriver, hvad lederen bør fokusere på i en kvalitetsbevidst lærings- og evalueringskultur.
Mål og målformuleringer for læringsmiljøer
Af Suzanne Krogh og Søren Smidt
Denne artikel handler om, hvordan målformulering i forhold til den daglige praksis fremmer refleksion over, hvad arbejdet skal føre til, og hvad ledere og medarbejdere vil opnå med deres daglige praksis. Artiklen fokuserer på, hvordan man oversætter kommunale og nationale mål og knytter dem til den konkrete børnegruppe, og giver konkrete anvisninger til formuleringen af mål.
Læreplanen som redskab for faglig ledelse af professionelle læringsfællesskaber
Af Stine Elverkilde og Søren Voxted
Denne artikel handler om, hvordan læreplanen skal fungere som et redskab, der understøtter det pædagogiske personale og ledelsens arbejde. Det kræver, at målene konkretiseres, gøres forståelige og tilpasses den lokale kontekst. Artiklen ser professionelle læringsfællesskaber som en måde, hvorpå man kan skærpe et fælles fokus på og sprog for læring og derigennem udvikle læringsmiljøer, der gavner børnene.
Anmeldelse af Tænk vildt
Af Peter Andersen
Brugerbedømmelser af Ledelse i Morgen, Nr. 8. Maj 2018. 21. årgang. Tema: Ledelse af den styrkede pædagogiske læreplan
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Ledelse i Morgen, Nr. 8. Maj 2018. 21. årgang. Tema: Ledelse af den styrkede pædagogiske læreplan findes i følgende kategorier:
- Business og læring > Ledelse & strategi
- Samfund og samfundsvidenskab > Uddannelse. Pædagogik > Skoler > Førskoler og børnehaver
- Samfund og samfundsvidenskab > Uddannelse. Pædagogik > Skoler > Grundskoler og skoler for mellemtrinnet
- Økonomi, finans, erhvervsliv og ledelse > Erhvervsliv, virksomheder og ledelse > Ledelse og ledelsesteknikker > Ledelse: lederskab og motivation
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621