Læsekompetence
- Indbinding:
- Paperback
- Sideantal:
- 77
- Udgivet:
- 7. juni 2016
- Udgave:
- 1
- Størrelse:
- 156x232x8 mm.
- Vægt:
- 152 g.
- 1-3 hverdage.
- 19. november 2024
På lager
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Læsekompetence
Del af serien Lærerprofiler i dansk - nye mål og kompetencer
I dette hæfte fremstiller Inger Maibom og Henrik Balle Nielsen dansklærerens kompetencer inden for området Læsning og læseundervisning i 1.-6. klasse. Forfatterne viser, hvordan teoretisk viden om læseprocesser og læseudvikling kan anvendes i den konkrete undervisning i læsning, herunder i krydsfelter mellem læringsmål, metoder og læremidler. Eksempelvis kan dansklæreren med fordel undervise i ordafkodning med nogle læremidler og undervise i sprog- og tekstforståelse med andre læremidler. Ordafkodning og tekstforståelse er hver for sig og i sammenhæng afgørende komponenter i læsning, som der skal undervises eksplicit i.Hæftet formulerer et tilbageblik på udviklingen i teorier om læsning og læseundervisning og fokuserer på formidling af ny, aktuel forskningsviden. Læseundervisningen skal skabe grundlag for, at eleven kan tilegne sig en lang række læsestrategier med udgangspunkt i sprog og kognition. Hæftet diskuterer i øvrigt en række evalueringsformer til brug for vurdering af elevernes læseudvikling, herunder løbende og summativ evaluering. Kapitlet afsluttes med en række studieopgaver inden for relevante områder i læsedidaktik.
Hæftet er et særtryk af et kapitel fra serien Lærerprofiler i dansk. Serien, som omfatter tre bind, introducerer til det nye danskfag i læreruddannelsen (2013), herunder de i alt otte kompetenceområder for hhv. 1.-6. klassetrin og 4.-10. klassetrin.
I dette hæfte fremstiller Inger Maibom og Henrik Balle Nielsen dansklærerens kompetencer inden for området Læsning og læseundervisning i 1.-6. klasse. Forfatterne viser, hvordan teoretisk viden om læseprocesser og læseudvikling kan anvendes i den konkrete undervisning i læsning, herunder i krydsfelter mellem læringsmål, metoder og læremidler. Eksempelvis kan dansklæreren med fordel undervise i ordafkodning med nogle læremidler og undervise i sprog- og tekstforståelse med andre læremidler. Ordafkodning og tekstforståelse er hver for sig og i sammenhæng afgørende komponenter i læsning, som der skal undervises eksplicit i.Hæftet formulerer et tilbageblik på udviklingen i teorier om læsning og læseundervisning og fokuserer på formidling af ny, aktuel forskningsviden. Læseundervisningen skal skabe grundlag for, at eleven kan tilegne sig en lang række læsestrategier med udgangspunkt i sprog og kognition. Hæftet diskuterer i øvrigt en række evalueringsformer til brug for vurdering af elevernes læseudvikling, herunder løbende og summativ evaluering. Kapitlet afsluttes med en række studieopgaver inden for relevante områder i læsedidaktik.
Hæftet er et særtryk af et kapitel fra serien Lærerprofiler i dansk. Serien, som omfatter tre bind, introducerer til det nye danskfag i læreruddannelsen (2013), herunder de i alt otte kompetenceområder for hhv. 1.-6. klassetrin og 4.-10. klassetrin.
Brugerbedømmelser af Læsekompetence
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Læsekompetence findes i følgende kategorier:
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621