De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Læringscentreret forvaltningsledelse

Bag om Læringscentreret forvaltningsledelse

For at kunne opfylde den faglige ambition for folkeskolen er det nødvendigt med et stærkt partnerskab mellem skoleledelsen og både det politiske og det forvaltningsmæssige niveau i kommunen. Forskning viser, at når den kommunale styringskæde understøtter skolernes læringsfokus, sikres det, at viden, faglige erfaringer og feedback formidles videre ud i skolevæsenet. Her medvirker det til at styrke den faglige og den pædagogiske ledelse i skolen og kan dermed påvirke elevernes trivsel og læring i en positiv retning. Når forvaltningen rammer den rette balance mellem etableringen af overordnede mål for skolernes resultater og undervisning, og en monitorering af at disse mål nås, har det positiv indvirkning på elevresultaterne i kommunens skoler. Men hvilke former for forvaltningsledelse skaber optimal udvikling og læring for eleverne? I Læringscentreret forvaltningsledelse viser de internationalt anerkendte uddannelsesforskere Robert J. Marzano og Timothy Waters, hvordan ledere i kommune og forvaltning kan styrke og støtte uddannelsesprocessen gennem et tæt og dynamisk samarbejde med skolerne og på den måde sikre, at eleverne trives og lærer mest muligt. I bogen gives indsigt i fem ansvarsområder, som ledere i kommune og forvaltning kan arbejde med for at sikre en stærk kommunal styringskæde og derigennem påvirke elevernes læring positivt: At sikre en kollaborativ målfastsættelse At fastsætte definitive mål for resultater og undervisning At skabe overensstemmelse med og støtte fra bestyrelsen til forvaltningens mål At monitorere mål for resultater og undervisning At tildele ressourcer for at støtte op om mål for resultater og undervisning. De to forfattere viser ved hjælp af en systematisk tilgang, hvordan man kan styrke og støtte op om uddannelsesprocessen gennem et dynamisk samarbejde mellem skoler, forvaltning og bestyrelse. Bogen henvender sig til ledere på forvaltningsniveau, konsulenter og skole- og ungdomsuddannelsesledere. Besøg bogens hjemmeside på www.dafolo.dk/ledelse

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771607772
  • Beskyttelse:
  • DRM
  • Udgivet:
  • 31. august 2017
  • Straks på e-mail.

Normalpris

Abonnementspris

- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding

Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.

Beskrivelse af Læringscentreret forvaltningsledelse

For at kunne opfylde den faglige ambition for folkeskolen er det nødvendigt med et stærkt partnerskab mellem skoleledelsen og både det politiske og det forvaltningsmæssige niveau i kommunen. Forskning viser, at når den kommunale styringskæde understøtter skolernes læringsfokus, sikres det, at viden, faglige erfaringer og feedback formidles videre ud i skolevæsenet. Her medvirker det til at styrke den faglige og den pædagogiske ledelse i skolen og kan dermed påvirke elevernes trivsel og læring i en positiv retning. Når forvaltningen rammer den rette balance mellem etableringen af overordnede mål for skolernes resultater og undervisning, og en monitorering af at disse mål nås, har det positiv indvirkning på elevresultaterne i kommunens skoler. Men hvilke former for forvaltningsledelse skaber optimal udvikling og læring for eleverne? I Læringscentreret forvaltningsledelse viser de internationalt anerkendte uddannelsesforskere Robert J. Marzano og Timothy Waters, hvordan ledere i kommune og forvaltning kan styrke og støtte uddannelsesprocessen gennem et tæt og dynamisk samarbejde med skolerne og på den måde sikre, at eleverne trives og lærer mest muligt. I bogen gives indsigt i fem ansvarsområder, som ledere i kommune og forvaltning kan arbejde med for at sikre en stærk kommunal styringskæde og derigennem påvirke elevernes læring positivt:
At sikre en kollaborativ målfastsættelse
At fastsætte definitive mål for resultater og undervisning
At skabe overensstemmelse med og støtte fra bestyrelsen til forvaltningens mål
At monitorere mål for resultater og undervisning
At tildele ressourcer for at støtte op om mål for resultater og undervisning.
De to forfattere viser ved hjælp af en systematisk tilgang, hvordan man kan styrke og støtte op om uddannelsesprocessen gennem et dynamisk samarbejde mellem skoler, forvaltning og bestyrelse. Bogen henvender sig til ledere på forvaltningsniveau, konsulenter og skole- og ungdomsuddannelsesledere.
Besøg bogens hjemmeside på www.dafolo.dk/ledelse

Brugerbedømmelser af Læringscentreret forvaltningsledelse