Lærebog i Konkurrence- og markedsføringsret
- Straks på e-mail.
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Lærebog i Konkurrence- og markedsføringsret
Konkurrencen mellem de erhvervsdrivende er et centralt element i vor erhvervsstruktur
og dermed noget helt afgørende såvel for den enkelte som for
hele samfundet. Den konkurrenceprægede erhvervsstruktur er et af grundelementerne
i markedsøkonomien. Går man ind for markedsøkonomi, har man
truffet et fundamentalt politisk valg mellem flere mulige samfundsformer. Et
samfund baseret på markedsøkonomi og fri konkurrence mellem de erhvervsdrivende
er opstået i den vestlige kulturkreds og bygger på den grundtanke, at
markedet og en konkurrencepræget erhvervsstruktur med fri konkurrence mellem
de erhvervsdrivende er den bedste måde at indrette et samfund på og bedst
egnet til at skabe velstand og vækst. Det markedsøkonomiske samfund kan
synes primært at været baseret på rent økonomiske overvejelser, nemlig den
grundlæggende tanke, at fri konkurrence skaber et rigt og varieret udbud af
varer og tjenester til priser, der bestemmes af markedsmekanismer. Man bør
imidlertid være opmærksom på, at valget af markedsøkonomi traditionelt også
har betydet en anerkendelse af de andre, politiske værdier, der er fundamentet
for de moderne vestlige samfund, nemlig i form af de frihedstanker, som kan
spores tilbage til oplysningstiden i 1700-tallet i form af politiske frihedsrettigheder
(ytrings-, forsamlings- og foreningsfrihed), men også tanken om erhvervsfrihed,
der hos os i Danmark er proklameret i grundlovens § 74, der danner
grundlaget for den moderne konkurrenceprægede erhvervsstruktur i de
vestlige lande.
og dermed noget helt afgørende såvel for den enkelte som for
hele samfundet. Den konkurrenceprægede erhvervsstruktur er et af grundelementerne
i markedsøkonomien. Går man ind for markedsøkonomi, har man
truffet et fundamentalt politisk valg mellem flere mulige samfundsformer. Et
samfund baseret på markedsøkonomi og fri konkurrence mellem de erhvervsdrivende
er opstået i den vestlige kulturkreds og bygger på den grundtanke, at
markedet og en konkurrencepræget erhvervsstruktur med fri konkurrence mellem
de erhvervsdrivende er den bedste måde at indrette et samfund på og bedst
egnet til at skabe velstand og vækst. Det markedsøkonomiske samfund kan
synes primært at været baseret på rent økonomiske overvejelser, nemlig den
grundlæggende tanke, at fri konkurrence skaber et rigt og varieret udbud af
varer og tjenester til priser, der bestemmes af markedsmekanismer. Man bør
imidlertid være opmærksom på, at valget af markedsøkonomi traditionelt også
har betydet en anerkendelse af de andre, politiske værdier, der er fundamentet
for de moderne vestlige samfund, nemlig i form af de frihedstanker, som kan
spores tilbage til oplysningstiden i 1700-tallet i form af politiske frihedsrettigheder
(ytrings-, forsamlings- og foreningsfrihed), men også tanken om erhvervsfrihed,
der hos os i Danmark er proklameret i grundlovens § 74, der danner
grundlaget for den moderne konkurrenceprægede erhvervsstruktur i de
vestlige lande.
Brugerbedømmelser af Lærebog i Konkurrence- og markedsføringsret
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Lærebog i Konkurrence- og markedsføringsret findes i følgende kategorier:
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621