De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Krisevalg

- Økonomien og folketingsvalget 2011

Bag om Krisevalg

Folketingsvalget 2011 fandt sted i en tid præget af den voldsomste økonomiske krise siden Anden Verdenskrig. Som følge heraf var både mediernes og vælgernes dagsorden domineret af økonomien, og man skulle derfor også forvente at økonomien spillede en afgørende rolle for, hvor krydsene blev sat. Men hvis vælgerne gik så meget op i økonomien, hvorfor tabte den regering, der havde været ved magten under krisen, så ikke større end tilfældet blev? Når man ser nøjere efter, var det så økonomien, der afgjorde 2011-valget, eller var der også andre ting på spil? Forfatterne undersøger, hvordan dansk vælgeradfærd ser ud i en situation, hvor økonomien igen er i højsædet som det vigtigste problem. I bogen stilles skarpt på betydningen af en række faktorer for vælgernes partivalg: social baggrund, vurderingen af privat- og samfundsøkonomien, oplevelsen af krisen, samt holdingerne til skat, ulighed og velfærdspolitikken. Om forfatterne Rune Stubager, ph.d., lektor ved Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet. Forsker bl.a. i vælgeradfærd og holdningsdannelse; leder af Det Danske Valgprojekt. Kasper Møller Hansen, ph.d., professor ved Institut for Statskundskab, Københavns Universitet. Forsker bl.a. i vælgeradfærd og valgdeltagelse. Jørgen Goul Andersen, professor ved Institut for Statskundskab, Aalborg Universitet. Forsker bl.a. i velfærdsstaten og vælgeradfærd. Indholdsoversigt Forord Kapitel 1. It's the Economy, Stupid! Kapitel 2. Den økonomiske udvikling op til 2011-valget Kapitel 3. Social baggrund og partivalg Kapitel 4. Godernes omfordeling: Baggrunden for vælgernes holdninger til skat og ulighed Kapitel 5. Økonomisk stemmeadfærd Kapitel 6. Vælgernes krisebevidsthed Kapitel 7. Krise og velfærdsholdninger Kapitel 8. En samlet model for partivalg

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788757428414
  • Indbinding:
  • Hæftet
  • Sideantal:
  • 214
  • Udgivet:
  • 31. januar 2013
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 156x229x15 mm.
  • Vægt:
  • 355 g.
  • 1-3 hverdage.
  • 8. november 2024
På lager

Normalpris

Abonnementspris

- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding

Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.

Beskrivelse af Krisevalg

Folketingsvalget 2011 fandt sted i en tid præget af den voldsomste økonomiske krise siden Anden Verdenskrig. Som følge heraf var både mediernes og vælgernes dagsorden domineret af økonomien, og man skulle derfor også forvente at økonomien spillede en afgørende rolle for, hvor krydsene blev sat. Men hvis vælgerne gik så meget op i økonomien, hvorfor tabte den regering, der havde været ved magten under krisen, så ikke større end tilfældet blev? Når man ser nøjere efter, var det så økonomien, der afgjorde 2011-valget, eller var der også andre ting på spil?

Forfatterne undersøger, hvordan dansk vælgeradfærd ser ud i en situation, hvor økonomien igen er i højsædet som det vigtigste problem. I bogen stilles skarpt på betydningen af en række faktorer for vælgernes partivalg: social baggrund, vurderingen af privat- og samfundsøkonomien, oplevelsen af krisen, samt holdingerne til skat, ulighed og velfærdspolitikken.

Om forfatterne
Rune Stubager, ph.d., lektor ved Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet. Forsker bl.a. i vælgeradfærd og holdningsdannelse; leder af Det Danske Valgprojekt.
Kasper Møller Hansen, ph.d., professor ved Institut for Statskundskab, Københavns Universitet. Forsker bl.a. i vælgeradfærd og valgdeltagelse.
Jørgen Goul Andersen, professor ved Institut for Statskundskab, Aalborg Universitet. Forsker bl.a. i velfærdsstaten og vælgeradfærd.
Indholdsoversigt
Forord
Kapitel 1. It's the Economy, Stupid!
Kapitel 2. Den økonomiske udvikling op til 2011-valget
Kapitel 3. Social baggrund og partivalg
Kapitel 4. Godernes omfordeling: Baggrunden for vælgernes holdninger til skat og ulighed
Kapitel 5. Økonomisk stemmeadfærd
Kapitel 6. Vælgernes krisebevidsthed
Kapitel 7. Krise og velfærdsholdninger
Kapitel 8. En samlet model for partivalg

Brugerbedømmelser af Krisevalg