De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Kompetence

- - i et organisatorisk perspektiv

Bag om Kompetence

Kompetencebegrebet synes at vinde frem i forestillinger om fremtidens uddannelser og virksomheder. I disse sammenhænge forstås udvikling af kompetence som noget mere og andet end blot kvalificerede medarbejdere. Det er forfatternes opfattelse, at man er stødt på nogle grænser i den hidtidige tradition inden for ledelses- og arbejdsorganisering. Det, som man synes at håbe på, er, at medarbejdere fleksibelt kan overskue og overskride stive faggrænser og arbejdsdelinger, og selv få øje på og løse opgaver uden at være afhængige af entydige ordregange - mao. en forståelse af kompetence, som ikke er knyttet til den enkelte medarbejder, men som forstås i det dynamiske samspil. En sådan forståelse findes ikke i mainstream-litteraturen om organisation og ledelse, og antologien afspejler da også, at vi befinder os i en brydningstid. Bogen giver således ikke ét konsistent bud på en forståelse af begrebet, men derimod en teoretisk kritik af de grundlæggende tankefigurer, støttet af en række praksiseksempler fra den private sektor og fra omstillingsprocesser inden for den offentlige sektor. Den problematiserer harmonitænkning og peger på det konstruktive potentiale i konflikterne, ligesom den diskuterer mulige alternativer til den traditionelle kompetenceorienterede strategitænkning.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788778679192
  • Beskyttelse:
  • DRM
  • Udgivet:
  • 28. august 2013
  • Straks på e-mail.

Normalpris

Abonnementspris

- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding

Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.

Beskrivelse af Kompetence

Kompetencebegrebet synes at vinde frem i forestillinger om fremtidens uddannelser og virksomheder. I disse sammenhænge forstås udvikling af kompetence som noget mere og andet end blot kvalificerede medarbejdere. Det er forfatternes opfattelse, at man er stødt på nogle grænser i den hidtidige tradition inden for ledelses- og arbejdsorganisering. Det, som man synes at håbe på, er, at medarbejdere fleksibelt kan overskue og overskride stive faggrænser og arbejdsdelinger, og selv få øje på og løse opgaver uden at være afhængige af entydige ordregange - mao. en forståelse af kompetence, som ikke er knyttet til den enkelte medarbejder, men som forstås i det dynamiske samspil.
En sådan forståelse findes ikke i mainstream-litteraturen om organisation og ledelse, og antologien afspejler da også, at vi befinder os i en brydningstid. Bogen giver således ikke ét konsistent bud på en forståelse af begrebet, men derimod en teoretisk kritik af de grundlæggende tankefigurer, støttet af en række praksiseksempler fra den private sektor og fra omstillingsprocesser inden for den offentlige sektor. Den problematiserer harmonitænkning og peger på det konstruktive potentiale i konflikterne, ligesom den diskuterer mulige alternativer til den traditionelle kompetenceorienterede strategitænkning.

Brugerbedømmelser af Kompetence