Kollaborativ professionalisme
- Når samarbejde mellem lærere fører til læring for alle
indgår i Ledelse ligetil serien
- Straks på e-mail.
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Kollaborativ professionalisme
I denne bog introducerer Andy Hargreaves og Michael T. O'Connor begrebet 'kollaborativ professionalisme', og hvordan man arbejder med det i praksis. Kollaborativ professionalisme er mere end bare professionelt samarbejde. Det handler ikke kun om at dele erfaringer og reflektere sammen, men også om, hvordan man sammen arbejder hen imod at skabe en professionel praksis, hvor man samarbejder mere professionelt, og som profession arbejder på en mere kollaborativ måde.
Gennem fem konkrete eksempler fra hele verden peger forfatterne på professionelle samarbejder, som har været succesrige og har udviklet sig til kollaborativ professionalisme. Fælles for de involverede skoler og deres arbejde med at opbygge en kollaborativ samarbejdskultur har været nøje planlægning, dyb og til tider krævende dialog, uforbeholden, men konstruktiv feedback og fortsatte kollaborative undersøgelser. Arbejdet med kollaborativ professionalisme gøres tilgængeligt for alle gennem 10 grundlæggende principper, herunder kollektiv effektivitet, kollaborative spørgsmål og samarbejde med elever, og et tilgængeligt overblik over, hvilke praksisser man bør begynde med, og hvad man bør undgå.
Bogen er en konkret hjælp til uddannelsesledere, undervisere og ledere af professionelle læringsfællesskaber, der ønsker at kvalificere det professionelle samarbejde yderligere og tage skridtet videre til kollaborativ professionalisme.
Omtale af bogen
'En vigtig bog, der på bedste måde bygger videre på Hargreaves' bog fra 2000 Nye lærere, nye tider, der bl.a. pointerer at teamarbejdet ikke må gøres til en påtvungen arbejdsform. Bogen er let at gå til, og layoutet signalerer, grundet bogens fysiske størrelse, at det er en slags lommebog, der kan tages frem, og som er hurtig at komme omkring i.' - Lektørudtalelse, Dansk Bibliotekscenter
'Bogen er velskrevet, sammenhængende og inspirerende med sine praksiseksempler, grundprincipper og afsluttende gode råd. Det er en bog, man får lyst til at dele med sine kollegaer med henblik på at stræbe efter endnu stærkere kollegiale fællesskaber. For med forfatternes ord: 'Kollaborativ professionalisme er nemlig en af de næste storstilede forandringer, vi kan og bør foretage i den globale bevægelse til fordel for innovation og forbedring på uddannelsesområdet'. Jeg vil lægge mig i kølvandet på Stefan Møller Christiansen, børn og unge-chef i Aarhus Kommune, der har skrevet forordet til bogen, og sige: 'Bogen er et vigtigt bidrag til den pædagogiske debat.' - Christina Hostrup, Folkeskolen
Gennem fem konkrete eksempler fra hele verden peger forfatterne på professionelle samarbejder, som har været succesrige og har udviklet sig til kollaborativ professionalisme. Fælles for de involverede skoler og deres arbejde med at opbygge en kollaborativ samarbejdskultur har været nøje planlægning, dyb og til tider krævende dialog, uforbeholden, men konstruktiv feedback og fortsatte kollaborative undersøgelser. Arbejdet med kollaborativ professionalisme gøres tilgængeligt for alle gennem 10 grundlæggende principper, herunder kollektiv effektivitet, kollaborative spørgsmål og samarbejde med elever, og et tilgængeligt overblik over, hvilke praksisser man bør begynde med, og hvad man bør undgå.
Bogen er en konkret hjælp til uddannelsesledere, undervisere og ledere af professionelle læringsfællesskaber, der ønsker at kvalificere det professionelle samarbejde yderligere og tage skridtet videre til kollaborativ professionalisme.
Omtale af bogen
'En vigtig bog, der på bedste måde bygger videre på Hargreaves' bog fra 2000 Nye lærere, nye tider, der bl.a. pointerer at teamarbejdet ikke må gøres til en påtvungen arbejdsform. Bogen er let at gå til, og layoutet signalerer, grundet bogens fysiske størrelse, at det er en slags lommebog, der kan tages frem, og som er hurtig at komme omkring i.' - Lektørudtalelse, Dansk Bibliotekscenter
'Bogen er velskrevet, sammenhængende og inspirerende med sine praksiseksempler, grundprincipper og afsluttende gode råd. Det er en bog, man får lyst til at dele med sine kollegaer med henblik på at stræbe efter endnu stærkere kollegiale fællesskaber. For med forfatternes ord: 'Kollaborativ professionalisme er nemlig en af de næste storstilede forandringer, vi kan og bør foretage i den globale bevægelse til fordel for innovation og forbedring på uddannelsesområdet'. Jeg vil lægge mig i kølvandet på Stefan Møller Christiansen, børn og unge-chef i Aarhus Kommune, der har skrevet forordet til bogen, og sige: 'Bogen er et vigtigt bidrag til den pædagogiske debat.' - Christina Hostrup, Folkeskolen
Brugerbedømmelser af Kollaborativ professionalisme
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Kollaborativ professionalisme findes i følgende kategorier:
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621