Islam i medierne
- Indbinding:
- Hæftet
- Sideantal:
- 234
- Udgivet:
- 15. juni 2017
- Udgave:
- 1
- Størrelse:
- 174x242x12 mm.
- Vægt:
- 460 g.
- 1-2 hverdage.
- 19. november 2024
På lager
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Islam i medierne
Islam i medierne gennemgår 10 positioner i kritik og forsvar af islam, fxEr islam kvindefrigørende eller kvindeundertrykkende?Skaber islam terror og rædsel, eller misbruger terrorister islam?Kan islam forenes med demokrati og menneskerettigheder?
Udgivelsen indledes med en kort introduktion til islam og gennemgår desuden klart og overskueligt de forskellige versioner af islam. Hertil kommer klare introduktioner til diskurs- og argumentationsanalyse, herunder en illustrativ oversigt over argumentationstyper.
Man får en udførlig præsentation af indholdet af de forskellige slags kritik og forsvar af islam, der kommer frem i mediernes behandling af ovennævnte og mange flere spørgsmål. Desuden undersøges det bl.a. hvordan fordelingen er mellem positive og negative fremstillinger af islam. Hvor meget fylder fremstillingen af islam som en farlig religion, der derfor bør bekæmpes?
Undersøgelsen tyder på, at islam forvrænges som en hovedsagelig farlig religion. Bogen viser, at medierne har en stærk tendens til at generalisere enkelte tolkningers udsagn om islam som udsagn om hele islam.
Udgivelsen introducerer desuden til to overordnede metodiske vinkler i faget, nemlig kvalitative og kvantitative metoder.
De mange elevaktiverende opgaver er inspirerende og giver mulighed for at arbejde differentieret, idet opgaverne er kategoriseret efter sværhedsgrad.
Ud over en række kildetekster fra avisdebatten indeholder bogen en række perspektiverende tekster skrevet af islamforsker Jesper Petersen, hvor man får mulighed for at fordybe sig i emner som køn (tørklæde, kvindesyn), radikalisering og shariaråd i Europa.
Udgivelsen giver baggrundsstof og forståelse til at deltage i den demokratiske debat om islam som del af det danske samfund.
Islam i medierne kan bruges på C-niveau og er også oplagt at anvende på B-niveau, enten som selvstændigt emne eller som overbygning på et islamforløb.
Endvidere er det oplagt at anvende udgivelsen i kultur- og samfundsfaggruppen i både tvær- og særfaglige forløb.
Udgivelsen indledes med en kort introduktion til islam og gennemgår desuden klart og overskueligt de forskellige versioner af islam. Hertil kommer klare introduktioner til diskurs- og argumentationsanalyse, herunder en illustrativ oversigt over argumentationstyper.
Man får en udførlig præsentation af indholdet af de forskellige slags kritik og forsvar af islam, der kommer frem i mediernes behandling af ovennævnte og mange flere spørgsmål. Desuden undersøges det bl.a. hvordan fordelingen er mellem positive og negative fremstillinger af islam. Hvor meget fylder fremstillingen af islam som en farlig religion, der derfor bør bekæmpes?
Undersøgelsen tyder på, at islam forvrænges som en hovedsagelig farlig religion. Bogen viser, at medierne har en stærk tendens til at generalisere enkelte tolkningers udsagn om islam som udsagn om hele islam.
Udgivelsen introducerer desuden til to overordnede metodiske vinkler i faget, nemlig kvalitative og kvantitative metoder.
De mange elevaktiverende opgaver er inspirerende og giver mulighed for at arbejde differentieret, idet opgaverne er kategoriseret efter sværhedsgrad.
Ud over en række kildetekster fra avisdebatten indeholder bogen en række perspektiverende tekster skrevet af islamforsker Jesper Petersen, hvor man får mulighed for at fordybe sig i emner som køn (tørklæde, kvindesyn), radikalisering og shariaråd i Europa.
Udgivelsen giver baggrundsstof og forståelse til at deltage i den demokratiske debat om islam som del af det danske samfund.
Islam i medierne kan bruges på C-niveau og er også oplagt at anvende på B-niveau, enten som selvstændigt emne eller som overbygning på et islamforløb.
Endvidere er det oplagt at anvende udgivelsen i kultur- og samfundsfaggruppen i både tvær- og særfaglige forløb.
Brugerbedømmelser af Islam i medierne
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Islam i medierne findes i følgende kategorier:
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621