Inklusion og eksklusion
- Deltagelse eller udskillelse i undervisningen?
- Indbinding:
- Hæftet
- Sideantal:
- 164
- Udgivet:
- 23. august 2024
- Udgave:
- 1
- Størrelse:
- 142x199x11 mm.
- Vægt:
- 284 g.
- 1-2 uger.
- 5. december 2024
På lager
Normalpris
Abonnementspris
- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding
Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.
Beskrivelse af Inklusion og eksklusion
Denne bog bryder med den patologisering, som har præget debatten om inklusion og mistrivsel. Bogen anbefaler i stedet en fleksibel undervisning, der tilpasser sig til børn – fremfor en undervisning, som børn skal tilpasse sig.
Fokus skal ikke alene rettes mod børnene og deres individuelle diagnoser. Nogle børn tilhører en kulturel minoritet, er socialt eller følelsesmæssigt udsatte eller har særlige behov, og det stiller krav til undervisningen og dens opbygning. Det handler om at fremme en pædagogisk, sociologisk forståelse, der inviterer til, at skolerne pædagogisk og didaktisk forholder sig til børns forskellige betingelser for at deltage i undervisningen.
Hovedansvaret ligger hos de fagpersoner, der arbejder med at give børnene et godt skole- og hverdagsliv. Lærerne kan dog ikke gøre det alene. Det kræver massiv støtte fra både de lokale skoleledelser, fra kommunalpolitikere og fra Christiansborg.
Inklusion og eksklusion henvender sig til lærere og lærerstuderende, SFO- og skolepædagoger og øvrige fagpersoner (f.eks. inklusionsvejledere, AKT-vejledere og konsulenter fra PPR). Dertil skoleledere og politiske beslutningstagere.
Lotte Hedegaard-Sørensen er cand.mag., ph.d. og lektor ved DPU, Aarhus Universitet. Hun har i mere end 25 år forsket i aspekter af inklusion og specialpædagogik. Hendes tilgang er pædagogisk-videnskabelig og bygger bl.a. på empirisk forskning i klasserum.
Fokus skal ikke alene rettes mod børnene og deres individuelle diagnoser. Nogle børn tilhører en kulturel minoritet, er socialt eller følelsesmæssigt udsatte eller har særlige behov, og det stiller krav til undervisningen og dens opbygning. Det handler om at fremme en pædagogisk, sociologisk forståelse, der inviterer til, at skolerne pædagogisk og didaktisk forholder sig til børns forskellige betingelser for at deltage i undervisningen.
Hovedansvaret ligger hos de fagpersoner, der arbejder med at give børnene et godt skole- og hverdagsliv. Lærerne kan dog ikke gøre det alene. Det kræver massiv støtte fra både de lokale skoleledelser, fra kommunalpolitikere og fra Christiansborg.
Inklusion og eksklusion henvender sig til lærere og lærerstuderende, SFO- og skolepædagoger og øvrige fagpersoner (f.eks. inklusionsvejledere, AKT-vejledere og konsulenter fra PPR). Dertil skoleledere og politiske beslutningstagere.
Lotte Hedegaard-Sørensen er cand.mag., ph.d. og lektor ved DPU, Aarhus Universitet. Hun har i mere end 25 år forsket i aspekter af inklusion og specialpædagogik. Hendes tilgang er pædagogisk-videnskabelig og bygger bl.a. på empirisk forskning i klasserum.
Brugerbedømmelser af Inklusion og eksklusion
Giv din bedømmelse
For at bedømme denne bog, skal du være logget ind.Andre købte også..
Find lignende bøger
Bogen Inklusion og eksklusion findes i følgende kategorier:
© 2024 Pling BØGER Registered company number: DK43351621