De Aller-Bedste Bøger - over 12 mio. danske og engelske bøger
Levering: 1 - 2 hverdage
Bag om Inklusion i klassens fællesskab

Øget inklusion er i disse år et hovedtema i folkeskolen, ofte motiveret i at begrænse udgifterne til specialundervisningen. Fokus er ikke i samme grad rettet mod de elever, forældre, lærere og skoleledelser, som skal gennemføre inklusionsprocessen. Med bøgerne Inklusion i klassens fællesskab og Ledelse i en inkluderende skole, belyses skolens pædagogiske og strategiske muligheder for god inklusionspraksis. Bøgerne tilbyder ikke alene videns- og erfaringsformidling om en påtrængende problemstilling i skoleledelse, men også oplæg til refleksion over egen lærer- og ledelsespraksis og skolens pædagogiske videreudviklingsmuligheder. Formålet med bogen Inklusion i klassens fællesskab, der er en bog for lærere skrevet af lærere, er gennem praksiseksempler at belyse faktorer, der er afgørende for vellykket inklusion. Bogen belyser pædagogiske og etiske aspekter af inkluderende klassefællesskaber, der hviler på gensidig respekt, og hvor ingen elever er på tålt ophold, samt lærerens værktøjer i klassesituationen, også når der er tale om elever med mindre veludviklede sociale kompetencer - i skolen ofte karakteriseret som urolige og adfærdsvanskelige - og deres arbejdsfællesskab med klassens øvrige elever. Fokus rettes også mod spørgsmål som, hvordan skolens ressourcelærere med specialpædagogisk kompetence kan inddrages, hvad PPR kan støtte med, hvordan man kan sikre positiv medvirken fra alle klassens forældre, hvilke krav der kan stilles til undervisningsmidler og fysiske rammer i klassen og på skolen, samt hvordan man bedst inddrager aktuel forskningsbaseret viden om inklusion i sin undervisningspraksis og sin professionelle kompetenceudvikling.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771604429
  • Beskyttelse:
  • DRM
  • Udgivet:
  • 28. oktober 2011
  • Straks på e-mail.

Normalpris

Abonnementspris

- Rabat på køb af fysiske bøger
- 1 valgfrit digitalt ugeblad
- 20 timers lytning og læsning
- Adgang til 70.000+ titler
- Ingen binding

Abonnementet koster 75 kr./md.
Ingen binding og kan opsiges når som helst.

Beskrivelse af Inklusion i klassens fællesskab

Øget inklusion er i disse år et hovedtema i folkeskolen, ofte motiveret i at begrænse udgifterne til specialundervisningen. Fokus er ikke i samme grad rettet mod de elever, forældre, lærere og skoleledelser, som skal gennemføre inklusionsprocessen. Med bøgerne Inklusion i klassens fællesskab og Ledelse i en inkluderende skole, belyses skolens pædagogiske og strategiske muligheder for god inklusionspraksis. Bøgerne tilbyder ikke alene videns- og erfaringsformidling om en påtrængende problemstilling i skoleledelse, men også oplæg til refleksion over egen lærer- og ledelsespraksis og skolens pædagogiske videreudviklingsmuligheder.
Formålet med bogen Inklusion i klassens fællesskab, der er en bog for lærere skrevet af lærere, er gennem praksiseksempler at belyse faktorer, der er afgørende for vellykket inklusion. Bogen belyser pædagogiske og etiske aspekter af inkluderende klassefællesskaber, der hviler på gensidig respekt, og hvor ingen elever er på tålt ophold, samt lærerens værktøjer i klassesituationen, også når der er tale om elever med mindre veludviklede sociale kompetencer - i skolen ofte karakteriseret som urolige og adfærdsvanskelige - og deres arbejdsfællesskab med klassens øvrige elever. Fokus rettes også mod spørgsmål som, hvordan skolens ressourcelærere med specialpædagogisk kompetence kan inddrages, hvad PPR kan støtte med, hvordan man kan sikre positiv medvirken fra alle klassens forældre, hvilke krav der kan stilles til undervisningsmidler og fysiske rammer i klassen og på skolen, samt hvordan man bedst inddrager aktuel forskningsbaseret viden om inklusion i sin undervisningspraksis og sin professionelle kompetenceudvikling.

Brugerbedømmelser af Inklusion i klassens fællesskab